Selasa, 6 Oktober 2009

cemburu le tu...

Bersahabat dan berkasih menyerlah pelbagai perasaan yang positif dalam diri.
namun ia juga mempunyai ciri2 ingin menguasai
yang akan menimbulkan perasaan
CEMBURU.
perasaan ini lahir tanpa disedari
perasaan ini memberi kesan yang negatif terhadap hubungan sosial -
malah lebih teruk boleh membawa kepada perlakuan yang kasar.
bagaimanapun , perasaan negatif ini kurang membabitkan mereka yang mempunyai
KEYAKINAN DIRI YANG TINGGI.
perasaan ini timbul bila seseorang rasa
TERANCAM.
kajian menyatakan kebanyakan cemburu tidak berasas - punca yang paling ketara ialah kurang yakin @ berasa diri tidak berharga.
orang yg tidak berkeyakinan biasanya lebih bergantung pada orang lain.
kepada perempuan
perasaan terancam bila suami @ pasangan kurang mempedulikan
kepada lelaki
apabila pasangan menunjukkan minat kepada lelaki lain
DAN LAGI
perempuan cenderung menyalah diri sendiri
lelaki cenderung menyalahkan pasangan
DARI JINGGO
cemburu.mungkin bacaan ini dikaitkan dengan perhubungan lelaki - perempuan.
cemburu dikaitkan takut kehilangan.
takut kehilangan markah kepada pelajar
takut kehilangan peminat kepada Mawi
takut kehilangan bisnes kepada jinggo
takut kehilangan kawan kepada lily.
SEMUANYA DIKAITKAN DENGAN KETIDAKYAKINAN.
penyelesaian.
belajarlah
mengenali perasaan cemburu dan kesannya terhadap hubungan sosial
ubahlah
tingkah laku yang memperlihatkan diri kita seorang yg cemburu.hapuskan batasannya.
carilah
punca masalah cemburu adalah
RENDAH DIRI

34 ulasan:

themanbhaek berkata...

cegu, ape ade nama sy 2..
ape pon thnks..byk mmbantu.

zan-xray berkata...

sedang belajar sesuatu di entry yang ini.
akan cuba menjauhkan diri jika ada perasaan begitu

Aidil Fadzil berkata...

Salam...Cemburukan tanda SAYANG. Tiada kemanisan dalam kehidupan tanpa cemburu.hehehe

- jinggo - berkata...

theman..

terima kasih kerana kita berurusan......
kita kongsi sesuatu disini.

- jinggo - berkata...

zan..
merasa cemburu.
kalau tak cemburu betul ke tanda tak menghargai.........

tapi ilmu yg menarik untuk dikongsikan

- jinggo - berkata...

cgu aidil...

kena juga kena kenalpasti jenis2 cemburu..
kalau kena hantar lapuran aja - macamana tu.

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

cemburu... tandanya sayang.. tp klu trlebih cemburu susah tue... takut hilang sayang.. termakan diri pula.. cemburu juga sbb takut kehilangan.. tapi kalau kuat mungkin cemburu akan kurang kot... "saling menghargai"

T.R.A.C itu dh cukup.... penting dlm perhubungan....

cemburu yang berlebihan... jangan..

-maiza-

zaijb berkata...

kalau cemburu tue.. normal lahhh
tapi biar berpada2...
kekadang lelaki itu sendiri sengaja utk mencemburukan org yg dia sayang... erghh.. kebykan begitulah... so itu dikatakan apa pula?...

Pn Kartini berkata...

Salam
Yang takutnya..bila cemburu yg dialihkan pada amalan sihir utk kenakan seseorg yg dicemburuinya..betapa rendah mentaliti dan keimanan sehingga sanggup perlakukn demikian..
Semoga Tuhan melindungi kita....

Abd Razak berkata...

salam...
Cemburu boleh menimbulkan kesan positif jika kita menjadikannya sebagai kayu ukur untuk satu cabaran dan mencapai kejayaan. Tetapi ia juga boleh memusnahkan jika ia disaluti dengan perasaan terancam yang keterlaluan.

- jinggo - berkata...

mencemburukan org yg dia sayang... erghh.. kebykan begitulah... so itu dikatakan apa pula?...

zaijb

cemburu.itu fitrah.
tetapi asas kepada cemburu adalah takut ' kehilangan '...setuju tak.
ketidakyakinan.
setuju tak.
dimana2 pun alirkan cemburu ditempat yang betul di masa yang betul..

sebab kesannya tidak menarik untuk dilihat.

- jinggo - berkata...

PnKartini

sihir - saya setuju.
selalu kepada org berniaga
takut kehilangan pelanggan.
apa lagi.
saya dah kena dulu...
sakit.
amat sakit

- jinggo - berkata...

Cemburu boleh menimbulkan kesan positif jika kita menjadikannya sebagai kayu ukur untuk satu cabaran dan mencapai kejayaan

en razak

kepada pelajar
sifat ini harus ada.sepatutnya ada.

- jinggo - berkata...

Maiza

lihat N3 ni dari sudut akademik.
kenapa ada fitrah tu.
jangan berlebihan sehingga mahu menguasai..
betul tak.
saya cemburu.
cemburu tgk anak orang lain bersusun A dalam peperiksaan....

ujie berkata...

cemburu???ujie adalah seorang yg kuat cemburu...jujur ni(dulu la)..

tp sekarang tak la sangat.sikit2 ada la..semakin positif.semua ye belajar dari pengalaman

- jinggo - berkata...

ujie
kenapa sekarang dah kurang.
sebab dah dapatkan...
cemburu tu fitrah kita.
teruk sangatlah kalau isteri tak cemburu kalau suami asyik chat aja.......contoh.

abang misai tak macam tu kan....

Tirana berkata...

Cemburu adalah perasaan yang memang ada dalam diri semua orang. Ia boleh jadi negatif dan ia boleh jadi positif. Yang negatif, biasanya kita sebut sebagai cemburu buta..cemburu yang tidak kena pada tempat, masa dan ketika..Cemburu yang melampau sehingga menimbulkan masalah kepada banyak pihak. So cemburu yang macam ini patut dibuang.

- jinggo - berkata...

Puan Tirana
saya pun cemburu dengan puan.
setiap N3 ' berderu ' orang masuk komen.
madsudnya.
saya tidak kuat dan yakin kut.
untuk itu kena kerja kuat mencari bahan yg menarik untuk dikongsikan.
positifnya cemburu

cemburu buta.
itu asas kepada kemurungan dalam hidup kita..

ujie berkata...

mmg fitrah..tp kalau dah terlalu cemburu kan boleh makan diri..tu lebih meyakitkan..

lebih2 lg dlm perhubungan suami/isteri masing2 perlu ada kepercayaan,keyakinan dan tahu batas2 ye...

- jinggo - berkata...

ujie

betul2..
ni asyik kena hantar laporan aja...
dan lebih teruk pasang spy...............

Tirana berkata...

Jinggo...tak sangka pulak ada orang yang cemburu dengan saya...hehehe.. tapi blog saya tidaklah sehebat mana pun.

- jinggo - berkata...

puan.

itu cemburu yang positif kan...
hebat.
memang hebat.
niatnya jelas.
komitmen jelas.
dalam blog tu.
saya sedang berusaha kearah itu...

tapi bukan cemburu buta.
ha......

Marzalina berkata...

saya ni jenis kuat cemburu jugak hahahaha..tapi still undercontrol lagi lah..sekarang ni..dah tak ada apa yg hendak dicemburukan lagi..

- jinggo - berkata...

intan....
kenapa sekarang tak lagi..
cemburulah kot lain pulak kut..
cari cemburu yg bolh memperbaiki diri..

zai berkata...

Cemburu ada 2 sifat..

ada cemburu baik dan ada cemburu jahat..

cemburu baik ialah apabila kita cemburukan kejayaan seorang dan berazam utk menjadi sepertinya..

cemburu jahat ialah apabila kita tidak senang melihat kejayaan oranglain dan mendoakan kejatuhannya..

cemburu dlm perhubungan pula adalah sesuatu perkara yg lumrah..selalunya terjadi kepada orang2 yg kita sayang..

perasaan cemburu lahir atas rasa tidak selamat tetapi kita harus sentiasa berfikiran positif kerana orang yg berfikiran positif selalunya berjaya melalui rintangan yg sukar krn keazaman utk menyelesaikannya.

ONE ZABA berkata...

aku cemburu tengok jinggo tiap hari ada bahan nak dikongsikan dalam blog ni. aku ni nak dapat seminggu satu bahan pun payah..uhuuuu!!!

tumpang baca orang punya je la...

- jinggo - berkata...

kak zai
cemburu sebab tak selamat
jadi
kita selamatkan dengan cara cari kelebihan.
kenapa.
sebab : kenala laki cari lain - sebab kelebihan mungkin.

dalam konteks lain - kita seharus menjadikan fitrah ini sebagai satu lagi ' jalan mudah ' untuk kita naik keatas.

dengan cemburu kita lebih baik.

- jinggo - berkata...

cgu one

saya pun cemburu
sebab duit minyak cgu tak sampai RM 10 sehari...rumah dan pejabat - 5 minit.

blueCITY berkata...

saya cemburu hanya pada yg berkenaan sahaja,
ahaks!
lalallalal

- jinggo - berkata...

blue.....

pada siapa gamaknya tu.....

teachersepum berkata...

sy kene cemburu la yek nk capai kejayaan..hehe

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Senyum sorang-sorang bila baca komen2.. cemburu juga ni bila takde apa yang nak dikomenkan.. hehe..

- jinggo - berkata...

mirah

mesti - kena cemburu dengan jinggo....betul tak

- jinggo - berkata...

cgu cat..

hanya kita yang tahu........he...

Eco Kid Adventure on Facebook