Rabu, 28 Oktober 2009

carta sikap

apakah kita mudah mempercayai orang lain @ tidak
adakah perkahwinan @ perhubungan kita dengan orang lain bersandarkan kepercayaan.
asas pada semua hubungan yang harmonis adalah kepercayaan
PEPATAH PERNAH BERKATA
anda mungkin tertipu jika terlalu menaruh kepercayaan kepada orang
tetapi anda sengsara jika anda tidak cukup mempercayai orang.
APAKAH KEPERCAYAAN
adalah kemampuan untuk melibatkan diri kita sendiri dalam menjalin perhubungan
percaya memupuk kemampuan kita untuk memerlukan dan untuk bergantung kepadanya , yang membolehkan kita berkembang dan mengembangkan hubungan.
KESAN DARI KEPERCAYAAN
kemuncak kepada kepercayaan adalah : dimana kita berkongsi perasaan dan buah fikiran dengannya dan kita yakin ia tidak akan menceritakan pada orang lain.
KENAPA TIDAK PERCAYA
kita mungkin ada seorang yang boleh dipercayai tapi sejauh manakah
kita mempercayai orang lain.
apakah sebab mengapa orang tidak begitu mempercayai @ tidak mudah mempercayai.
keadaan ini dikaitkan dengan apa yang dinamakan sebagai
CARTA SIKAP
sesuatu yang menyentap emosi sehinggakan kita meletakkan label.
bila sesuatu yang dikaitkan dengan ' cerita lama ' kita sudah ada label.
maka begitulah seterus.
MACAM JINGGO
ayah seorang amat2 brutal.masa kecil pernah kena godam setengah mati.
jadi sampai sekarang.keluar aja nama ' hj bakaq ' . kat phone
nak angkat fikir dua kali.
tembok sudah dibina
SETERUSNYA
dalam apa2 kejadian.perpisahan.penceraian.penderaan emosi.
semuanya akan membentuk ' carta sikap '.
DARI JINGGO
fitrah kita manusia hidup bersama suara2 kecil yang kita tidak ada kemampuan untuk mengawal dari berbisik.
berkongsi pengalaman dan kenangan.
suara kecil baik
suara kecil jahat.
CARTA SIKAP
akan menjadi tembok untuk kita mengadakan hubungan yg sempurna.
kita sering meletakkan ketidakkepercayaan dalam hubungan
BAGAIMANA PERHUBUNGAN YG ADA
KETIDAKPERCAYAAN PASANGAN.

20 ulasan:

Tirana berkata...

We are the only one who can control our mind and thought. Whether we want to believe or not is our choice.

~Insan Biasa~ berkata...

herm...
percaya...yang penting percaya diri sendiri.
dalam hubungan sesama insan...jangan sampai orang lain hilang percaya pada kita...susah nak jaga tu...

zai berkata...

Rahsia sebuah perkahwinan yang berjaya antaranya adalah kuasa kepercayaan kepada pasangan masing-masing dan masih juga percaya kepada qada dan qadar (ketentuan ilahi) selepas kepercayaan tersebut menjadi sebaliknya..itu ujian namanya...

zaijb berkata...

jika tiada kepercayaan bagaimana utk kita membina satu ikatan...

setiap pasangan mesti tahu peranan masing2... perlu ada masa utk berbincang jika ada permasalahan, dan bukannya lari dr masaalah...

memahami sifat dan sikap pasangan amat penting supaya mudah mendapatkan keserasian bukan menambahkan 'cemburu' kpd pasangan nya... betul tak cikgu??

dengan cara ini mungkin berkuranglah ketidakpercayaan nya kpd pasangan nya... atau sesiapa sahaja.

miss jane berkata...

uncle

aku prnh dgr kwn aku cakap

kalo kita tak pernah nak letakkan kepercayaan kita pd seseorang, sampai bila2 pon kita takkan berubah...

u nak...u lah decide!

terpulang pd dr sndri

- jinggo - berkata...

yes puan tirana.
kita yang mengawal
semua apa yg berlaku
ke kiri @ ke kanan..........

- jinggo - berkata...

wak
sebelum nak suruh orang percayakan kita..
kita kena mulakan percaya diri orang tua...
betul tak...

sebab perhubungan harus dimulai dengan dasar percaya

- jinggo - berkata...

kak zai

terima kasih kerana pandangan..
sebab itulah asas kenapa saya macam ni kut...
kepercayaan..

- jinggo - berkata...

terima kasih zaijb
kerana berkongsi pengalaman dan pandangan.

itu adalah asas
tapi kita ada ' subjek2 ' tertentu dalam diri kita yg menjadikan kita begitu dan begitu

- jinggo - berkata...

miss jane

terima kasih kerana pandangan yg amat2 praktikal....


kali pertama orang panggil i uncle ni.....spesel.

blueCITY berkata...

salam jinggo...

aku sedikit kurang percaya pada org, tapi juga rela bersedia untuk terima mungkin org lain juga tidak percaya padaku..

aku akan mula percaya pada orang, jika dia mampu buat aku percaya padanya..

so, kau percaya padaku? dan
aku percayakah padamu?

hahahahh

- jinggo - berkata...

alamak blue
sejak bila ber'aku2 ' ni...

kata orang kalau kita menukar
saya kepada aku..
kira dah macam gang.
dah percayalah ni...
he...

'ainrahimin berkata...

"anda mungkin tertipu jika terlalu menaruh kepercayaan kepada orang
tetapi anda sengsara jika anda tidak cukup mempercayai orang."

jadi apa yang terbaik?

- jinggo - berkata...

ain

yang terbaik.
bersangkabaik dengan semua orang : dan percaya semua orang sebagaimana kita percaya kepada rakan kita......

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

percaya.. percaya kepada diri.. percaya kepada semuanya.. tapi kadang sukar nak percaya tapi masih ada kepercayaan..

kita adalah apa yg kita fikirkan.
semuanya akan menjadi ' bahan ' untuk fizikal kita bertindak...

jadi.
hati2 dengan apa yg kita fikirkan

thanks Jinggo
mungkin utk yg terakhir kalinya...

-maiza-

ONE ZABA berkata...

suara suara hati itu lah yang payah nak dikikiskan. biasanya bersifat negetif

- jinggo - berkata...

cgu one..

macamana tu..
suka sangat suara berbisik macam2

- jinggo - berkata...

maiza

hidup kita macam main boomerang..
kita nak orang percayakan kita
kita kena percayakan orang.

ari berkata...

N3 sedikit sebanyak membuka minda...
-Percaya...Kepercayaan...dipercayai...mempercayai..bkn 1 ungkapan namun tindakan sgt2 ptg dlm kehidupan..

-Label- memang sukar utk 'buka' kalau sudah dicop. Namun Label itu adakalanya direka utk mempertahankan diri, rasa diri secara zahirnya..hakikat batinya tidak sama..cuma sukar walau percaya itu ada...

- jinggo - berkata...

-Label- memang sukar utk 'buka' kalau sudah dicop. Namun Label itu adakalanya direka utk mempertahankan diri, rasa diri secara zahirnya..hakikat batinya tidak sama..cuma sukar walau percaya itu ada...

ini sebenarnya saya lihatkan dari N3 ni....
kita fikirkan bagaimana nak merobohkan kepercayaan yg negetif tu

Eco Kid Adventure on Facebook