Sabtu, 29 Ogos 2009

apa yang penting....

siapa aku dalam kumpulan ?
Apakah peranan aku ?
Bagaimana orang lain lihat tentang peranan aku ?
Adakah aku disini memimpin atau mengikut sahaja ?
Adakah aku dinilai dan dihargai oleh kumpulan ?
Adakah aku dapat mempengaruhi kumpulan ini ?
Adakah matlamat aku bersama kumpulan ini ?
Adakah matlamat aku sama dengan kumpulan ini ?
Apakah manafaat yang dapat aku perolehi dari kumpulan ?
APA YANG PENTING.
KERJASAMA.
kerana kita makhluk sosial yang tidak boleh hidup sendiri.
dimana kita berkumpul
kumpulan yang disertai secara tidak sukarela
kumpulan yang disertai kerana untuk memenuhi sesuatu keperluan
kumpulan yang disertai secara sukarela
kumpuan yang disertai secara tidak disedari.....
seperti semasa menonton bola di stadium
PERSOALAN KITA
sejauh mana kemampuan kita untuk duduk dalam kumpulan yang mampu memberi manafaat bersama. dilihat dari senario terakhir :
ada semacam satu kesukaran pada sebilangan kita untuk duduk secara harmonis dalam kumpulan. ini dikaitkan dengan fitrah manusia itu sendiri -
suka dan senang dengan orang yang sama NILAI dengan kita.
disebab itulah.
cgu berkawan dengan cgu
doktor berkawan dengan doktor.
mat rempit kawan dengan mak rempit
mat auuu.....berkawan dengan mat auuu.....
orang cantik berkawan dengan orang cantik
orang kaya berkawan dengan orang kaya...
ORANG BULAN berkawan dengan ORANG BULAN
YANG SELEBIHNYA - kita fikirkan.
keinginan untuk keluar dari fitrah itu memerlukan ilmu dan kemahiran.....
pastinya bukan mudah untuk berada dalam kumpulan yang tidak se nilai dengan kita.
APA YANG PENTING
berdasarkan buku yg ditulis oleh dale carnigie.
sejauhmana kemampuan kita menjadikan orang sekitar
kita penting dan kita pun di pentingkan.

7 ulasan:

2_one berkata...

hmm...hidup dgn org sama nilai.ssh lah mcmtu.ssh nk komen cz sy xpenah terpk utk memilih smpai nk berkwn dgn sama nilai aja.bg sy org disekitar sy adalh kwn sy.xkisahlah dia bdk ke,ke makcik ke,nenek ke,penoreh getah ke n apa2lah..mungkin byk lg sy xtau ttg ini.

- jinggo - berkata...

2 one

baguslah kalau macam tu...
kadang2 sejauh mana kita memberi peranan dan mereka memberi peranan kpd kita...

ari berkata...

Nilai-ilmu psikologi sosial(kena ulangkaji nii)

Biasanya org2 yg punya sama nilai akan lebih mudah "duduk bersama" berbanding sebaliknya.

Cuba perhatikan dlm satu seminar yg dihadiri oleh ramai org...wujud beberapa kelompok yg dalam kelompok itu ahlinya memiliki beberapa perkara/ciri yg sama...

B'manapun beruntunglah mereka yg dinamik, fleksibel, pemurah dll yg ble duduk di mana2 kelompok..namun mudahkah mereka diterima oleh ahli dlm kelompok yg bukan sama nilai denganya...

Nak try test dulu larrr....

- jinggo - berkata...

B'manapun beruntunglah mereka yg dinamik, fleksibel, pemurah dll yg ble duduk di mana2 kelompok..namun mudahkah mereka diterima oleh ahli dlm kelompok yg bukan sama nilai denganya...

cgu ari

ini asas N3 yang saya nak kongsikan...
sejauhmana kemampuan kita untuk berada bersama org yg tak sama nilai

maiyah berkata...

salam.. n3 ni ada kene mengena lak ngan sy, sejauh mana sy akan jadikan org keliling tu pnting dan kita pun dipentingkan.. krn sy ni masih rasa terlalu rendah diri akan keadaan diri bukan kerana sy lumpuh tapi kerana sebab yg telah buatkan sy lumpuh iaitu diri sy sendiri.. makasih n3 ini

- jinggo - berkata...

puan maiyah.

lumpuhkan diri sendiri..
biar apa yg berlaku - kita akan terus lumpuh - seandainya kita lumpuhkan diri sendiri..

saya secara praktikal tidak melihat pada lumpuh secara fizikal - lumpuhnya minda bermakna kita lumpuhkan seterusnya....

saya pernah lumpuh.....

uNiqUe oRgaNisM berkata...

org dskliling kita adldh aset bg kita smua..samada mhu mggunakan mreka utk haluan 'kanan' mahupon haluan 'kiri'....jd mereka smua org blh jd lbih nilainya pd kita mgikut kpasiti sjauh mn kita hargai mereka...

Eco Kid Adventure on Facebook