Ahad, 16 Ogos 2009

kita belajar lagi sesuatu...





saya belajar lagi sesuatu
dari pertemuan dan berbincangan dengan guru2
yang mengajar
ANAK2 ORANG KAYA
kem kesedaran alam sekitar
anjuran Majlis Perbandaran Petaling Jaya
dengan kerjasama EcoKids.
CERITANYA BEGINI.
sekolah kami susah en.mak ayah terlalu berkuasa.
SAYA NI PUN BARU MASUK SEKOLAH NI
GANTI CGU YANG KENA TUKAR SEBAB ' JENTIK ' PELAJAR.
pilihan sekolah melalui Pengetua dan minta maaf tapi........
MakAyah nak cgu tu sendiri datang dan
minta maaf pada pelajar yang kena ' jentik' tu.
KITA FIKIRKAN BEGINI.
kenapa pelajar tu kena ' jentik '
dan kenapa cgu tu men'jentik '
tanggungjawab.
tapi bagaimana kalau tangungjawab ini dinafikan oleh
KUASA
yang sepatutnya membantu - bukan ' menentukan '..
cgu2 harus mengajar anak2 kami begini.bukan begitu.
kami lebih bagus dari cgu.
kami lebih kaya dari cgu
kami lebih tinggi tahap pendidikan dari cgu.
AKHIRNYA CGU2 - PERGI SEKOLAH BALIK SEKOLAH.
saya singgah sekejap- diharapkan N3 ini tidak menimbulkan kegusaran kepada mana2 pihak.

27 ulasan:

Tirana berkata...

Saya syorkan untuk ibu bapa yang banyak songel tu..ajar sendiri anak-anak anda..Kalau rasa tak mampu ajar sendiri..duduk aje diam2 biar cikgu2 jalankan tugas tanpa gangguan.

- jinggo - berkata...

puan..
makayah macam ni - nak masukkan sekolah sekadar nak sempurnakan pendidikan formal aja..
sebab ramainya yg tidak pernah percaya kepada sistem yg ada...

apa yg percaya.
sistem yg ikut acuan sendiri kut

a kl citizen berkata...

dunia yang penuh dengan orang pandai ni memang payah...
saya cadangkan anak2 tu masuk universiti terus, tak yah sekolah

Tirana berkata...

Betul tu...sebab di Malaysia homeschooling tak diiktiraf namun itu tidak boleh dijadikan alasan untuk mengganggu tugas cikgu2 di sekolah. Kalau rasa tak percaya pada sistem, jangan terlalu mengharap pada sekolah. Didikan di rumah patut diteruskan dengan kerjasama cikgu2 di sekolah. Kalau tengok di negara barat, hubungan ibu bapa - guru amat rapat..boleh duduk semeja berbincang tapi itu payah sikit nak berlaku di Malaysia..Selalunya meeting PIBG jadi gelanggang berdebat.. Itu berlaku di sekolah anak-anak saya.

siti_m berkata...

di sekolah yang ibubapa kurang kaya pun keadaan begini berlaku... tambahan pula bila pihak pentadbir banyak menyebelahi pelajar dan ibubapa kerana sebab2 tertentu... bila jadi begini guru2 yang sebelum ini begitu komited terhadap kerja hilang motivsi dan terus menjadi cikgu biasa saja... sapa yang rugi akhirnya????

- jinggo - berkata...

cgu kl...
gitulah dari apa yg kita tahu dan ada yg tak pernah tahu...
cgu2 yg mengajar anak2 - budak2 tu ok aja...
yang tak ok makayah..

- jinggo - berkata...

puan tirana.
itulah sebahagian dari sistem yg kadang2 kita abaikan........
zahirnya kita nampak anak2 begitu..

cerita makayah over ni kerap berlaku dikawasan2 elit..
kenapa agaknya.
ego
sombong
terlebih pandai....

kita sama2 fikirkan

- jinggo - berkata...

cgu ctm
kadang2 begitulh keadaannya - jadi cgu hari ini : Maktab Perguruan kena buat sukatan baru..
teknik2 + skill berhadapan dengan makayah yg macam tu....

~Insan Biasa~ berkata...

persekitaran guru
-murid/makayah murid adalah pelanggan

apa yang boleh kita buat jika
slogan 'customer is always right' diutarakan?

kerap berlaku...dan semakin menjadi-jadi situasi macam nie...
macam siti_m kata...bukan sekadar persekitaran elit jer ada senario begini...yang tak elit pun ramai jugak! cuma cara serangan tu kot berbeza...asasnya sama: anak saya betul!

maiyah berkata...

salam.. mmg macam tu lah mana ada mak ayah nak ngaku anak nya nakal.. kalau dulu saya asyik kena denda tapi tak pernah ngadu ngan bapak nanti bapak akan marah balik kat saya

ONE ZABA berkata...

maka lahir lah nanti generasi yang mungkin cerdik dalam akademik tapi tiada nilai moral....

Shemmi berkata...

semuanya kerana..

mahu menjaga kepentingan...
'kepentingan ikut ukuran masing2'

ARP Daerah Jempol berkata...

Saya harap mak ayah kena sedar betapa ikhlasnya peranan guru itu. Sy walaupun x jadi cikgu tp memang selalu dengar kes2 begini. Cikgu naik tension sebab niat nak wat kerja dengan ikhlas dan tunaikan tanggungjawab yang terbaik tapi pengorbanan mereka tak dihargai malahan di pertikaikan pula. Sian cikgu2 nie. Ibu bapa ada kalanya pandai bercakap, mengkomplen, berungut, mencaci jer peranan pendidik hakikatnya di rumah bila time mereka menghadapi anak2.......

Wahai guru2 semua....janganlah putus semangat ok.....Andalah yg buat kami pandai dan cerdik di dunia ini....tatasusila kami di jaganya dengan rapi.

Terima kasih Cikgu ( era 80/awal 90an ). Terima kasih mak - ayah sebab bagi green lamp kat cikgu2 sekolah untuk rotan kami dulu. Malahan lagi disuruh rotan adalah. Kalau tak, kami tak pandai,cerdik,bersopan santun macam hari ini.

bangmir jempol
www.anugerahremajaperdana.blogspot.com

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

budak2 skrg mungkin pndai dlm pelajaran tp xda moral...

nanti utk ms hadapan generasi cm ni la yg akan buat masalah dlm negara..

rasuah, tindas menindas dan mcm2 lg

lili11 berkata...

Nasib guru hari ini - dunia berubah ... Urghh, haku pun seorang guru gak!

noriza berkata...

Asalamualaikum. Kita juga ada kenangan suka dukakan. Doakan ija berjaya dalam menempuh rintangan hidup ini...

hurrie berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
hurrie berkata...

salam.

cgu, not all parents are like that; just because some of them did that, does not mean all parents who are well off act like that. I am thankful that my parents left me to the teachers responsibility when i was in school back then and i never had any hardfeelings towards teachers who used 'force' on me. :) they're the ones who contributed to where i am now.

however i believe that it doesn't sound reasonable for parents to simply mock teachers simply because they 'menjentik'. I believe it's for the good reasons and serves as a lesson for the students.

i find it irony that because of this issue, parents are condemned. I hope readers won't take this comment personally.

have a nice day. :)

- jinggo - berkata...

cgu anis
terima kasih kerana perhatian........
pengalaman yg dikongsikan amat berbaloi

- jinggo - berkata...

puan maiyah
hasilnya lahirnya anak2 yang kebal dan seterusnya sombong........

- jinggo - berkata...

cgu one
saya percaya pada pandangan cgu..

- jinggo - berkata...

shemi
terima kasih kerana komen.

- jinggo - berkata...

Wahai guru2 semua....janganlah putus semangat ok.....Andalah yg buat kami pandai dan cerdik di dunia ini....tatasusila kami di jaganya dengan rapi.

terima kasih ARP...

cgu2 jangan berputus harap....

- jinggo - berkata...

gadissepara...
lahirlah orang yg percaya apa yg mereka percaya betul...

- jinggo - berkata...

lili
terima kasih cgu..
jangan putus asa dengan makayah macam tu

- jinggo - berkata...

cgu ija
terima kasih - minggu depan teman nak balik teluk anson

- jinggo - berkata...

hurria @ karipap

yes - tak semua macam tu - i menulis berdasarkan pengalaman di seapark - u pun tahu siapa komuniti setempat....

Eco Kid Adventure on Facebook