Khamis, 13 Ogos 2009

mungkin terjawab dah kut

ADA ORANG BERTANYA KENAPA
saya mulakan tulisan saya ditengah
DAN ADA WARNA
ini jawapannya
Kita berkongsi satu Latihan yg Praktikal mengenai otak kita.
PEJAMKAN MATA !!!!
Anda bayangkan sedang menonton siaran TV kegemaran anda.
Tukar siaran TV kepada Siaran yang kosong.
Bayangkan Epal.
APA YANG KELUAR.
EPAL - dimana ?
Tepi.Tengah.Kanan.Kiri.
Secara Praktikalnya
Epal akan keluar di TENGAH.
APA WARNA EPAL : merah.kuning.hijau.
KESIMPULAN
ITULAH OTAK KITA.
OTAK SUKA SESUATU YANG BERMULA DI TENGAH.OTAK SUKA WARNA.....
untuk ibu2 & bapa rasanya ini satu latihan untuk menukar 'sistem ' mengambil nota.
otak tidak suka cara nota yang diambil - mungkin ramai yang dah tahu :
tapi tidak tahu sejauhmana otak kita SUKA pada teori ini...

Latihan seterusnya dapatkan buku Tony Buzan

8 ulasan:

zajumie berkata...

owhoh. is it about mind mapping??

maiyah berkata...

salam.. betul lah kan kita akan mengikut corak dari otak kita

- jinggo - berkata...

mizah
yes - pastinya i dah dan sedang praktiskan..

- jinggo - berkata...

puan maiyah
betul2
orang kiri otak kanan
orang mengguna tangan kanan untuk menulis akan menggunakan otak kiri - dan sebaliknya..

keduanya ada cara fikir yang berbeza.

dan saya : menggunakan otak kanan - kidal.

ONE ZABA berkata...

bergantung kepada minat masing-masing...

- jinggo - berkata...

cguone
terima kasih kerana pandangan...

Shemmi berkata...

nk lari tajuk sket..

cuba kite renung alam sekitar..

tgk warna2 buah..bunga..sebenarnya itu ada mksud tersendiri...bayangkn jika Allah ciptakan ia satu warna saja..atau hitam putih..


erkk...mcm mane nak ckp yer...jinggo bleh ulas kot dlm entri?...hehe..

bnda nk ckp tu ada bermain2 dlm otak tp susahnya nk keluar..haha..bukan bakat menulis gamaknya...

- jinggo - berkata...

shaemi

cgu macam boleh baca...
ok nanti cgu bukan buku dan cari matlumat mengenai aura warna dan alam...

pastinya otak sukakan warna

Eco Kid Adventure on Facebook