Selasa, 25 Ogos 2009

dah kalah jangan beralasan....



saya membeli buku ni pada tahun 2004.
TAK FAHAM
semantik
SEHINGGALAH BILA SAYA MULA MENDALAMI ILMU2 YANG DIKAITKAN DENGAN NLP DAN ' KUASA TARIKAN ' BUKU INI SAYA CADANGKAN UNTUK DIBACA !
KALAH TETAPI TIDAK TEWAS
kita kongsikan begini.
kita boleh mengaku kalah - tetapi jangan mengaku kita telah tewas.
kalah hanya terdapat di minda
tewas tersemat terus dihati @ perasaan.
kalah dan tewas mempunyai roh yang berbeza
bila kalah
tentunya mahukan perubahan
perubahan tidak mungkin akan berlaku seandainya kita tidak mengaku kalah
SETERUSNYA
kita boleh mengaku sebagai seorang yang kalah tetapi bukan sesorang yang telah tertewas.
formula kalah tetapi tidak tewas
PERUBAHAN DIRI :
kalah ( dalam bentuk pengakuan )+ tidak tewas ( prinsip hidup )
KITA FIKIRKAN YANG INI.
untuk menang : bersedia untuk menerima kekalahan tanpa alasan.

20 ulasan:

a kl citizen berkata...

wah ..ni bahasa peringkat tinggi nih..

<< s| tED| >> berkata...

aku selalu mengikuti blog saudara azli shukri.. tapi aku rasakan dia berat sebelah!! lama kelamaan rupa2nya tulisan dia berbaur politik yang kuat.

http://azlishukri.blogspot.com/

kamu pasti sudah ke situ..

:)

- jinggo - berkata...

cgu kl..
bahasa tinggi..
taklah - kita berkias : sebab orang yg kalau susah nak mengaku kalah..
perubahan bermula dengan mengaku..
dalam kontek anak2 pelajar pun macam tu kan...

- jinggo - berkata...

saudari

saya pernah berurusan dengan saudara azlishukri..
sebagaimana pandangan saudari - begitu juga pandangan saya.
buku dia terbaik....

mun berkata...

untuk menang kena terima apa-apa bentuk alasan pun.

yea
minda main peranan yang sangat penting. kalau minda kata negative. negative la yang akan berlaku.

minda juga yang akan memandu tubuh kita dalam sesuatu perkara.

jadi peliharalah minda anda serta sentiasa tanam dalam diri anda yang anda sememangnya juara :)



p/s: thanks a lot for this entry. appreciate it

- jinggo - berkata...

mun

kerana kita adalah apa yg kita fikirkan.
hati2..
kita ada kuasa untuk mempastikan kita menang seterusnya

zan-xray berkata...

"Mengaku kalah tetapi jangan tewas"
menarik tu.. untuk susun langkah seterusnya.
Setakat ni belum lagi agaknya menerima cabaran yang besar dan hebat. Moga-moga Allah permudahkan urusan kita

maiyah berkata...

salam.. politik?.. takmau pening kepala nak pikir dah ler dok pikir diri ni pun dah pening

mountdweller berkata...

Salam sdr. Jinggo.

Apakah itu sebenarnya kata-kata penyedap hati, memujuk naluri?

Kata-kata kalah dan tewas bagi saya adalah membawa sama ertinya. Cuma bagi manusia yang berperinsip dan mempunyai hati yang kental, ia akan berusaha untuk bangkit. Kita akan kalah dan sesungguhnya tewas bila jiwa kita yang kalah dan tewas!

Pendapat saya dan pengarang buku ini ada berbezaan. Azli juga adalah blogger kan? Saya hargai pendapat beliau dengan hujah beliau yang tersendiri tetapi sanjungan dan penghargaan yang kita berikan tidak semestinya kita setuju.

Pn Kartini berkata...

Dalam kehidupan tidak lari dari kekalahan mahupun kemenangan..dan ianya dlm pelbagai konteks..
Kekalahan bukan bererti tewas sama sekali..ia bisa membuka mata utk perbaiki kelemahan yg ada.. belajar dari kesilapan...pasti ada kejayaannya...:)

- jinggo - berkata...

zan

berdasarkan apa yg dibaca..
untuk memulakan perubahan - mengaku kekalahan dengan keihklasan - adalah formula seterusnya.
kita disini bukan untuk dihukum...

- jinggo - berkata...

puan maiyah

saya tidak mengirakan untuk mengaitkan N3 ini dengan politik - he...
he...
dilihat dari konteks kekalahan.
semuga kita dipermudahkan..

- jinggo - berkata...

tuan.

saya mengenali saudara azli.
mengenai pandagan politiknya : saya abaikan..
mengenai bukunya
secara akademiknya saya terima - sebab 100 % bukunya ditulis berdasarkan konsep NLP...

tahun 2004 dikala ilmu tu masih baru....

- jinggo - berkata...

pn kartini

terima kasih kerana pandangan.
mungkin secara kebetulan - gambar kat N3 saya berbau politik.
saya harap tidak dilihat dari sudut tu..
dalam konteks kekalahan - nak naik semula - mengaku dimana silapnya......

ONE ZABA berkata...

yang menang mesti buktikan yang diri itu memang patut menang

yang kalah pulak muhasabah diri. perbaiki kesilapan dan kelemahan.

zai berkata...

Kadang2 kita mengaku kalah kerana mengalah..tapi adakala kita tewas kerana dikalahkan..

- jinggo - berkata...

cgu one

saya suka komen cgu
macam tulah seadanya....

- jinggo - berkata...

kak zai..

tingginya bahasa..
saya akan gunakan ayat tu.

uNiqUe oRgaNisM berkata...

daLam hIdup ini kita mMg perLu akUi kKaLahaN...kerAna ia fitRah yG mMg x bOleH kitA bUang ketePi.. krN.. kHalAhn juGa slH satU waRni-waRni kHidupaN ...naMun kitA perLu iNgat.. kKalaHAn e 2 aP yg dzaHirkaN.. tTp hkiKat yG perLu kita peGanG spertI baRa aPi adLah jGn twas pD dr snDri .. jiKa kitA ggl bGkit dR kKalAhN e 2 yG dnaMAkan tewAs... guNakaN pLuaNg daN ruaNg sbaiknya.. ~~ dr anda yg ttukan~~wslm

- jinggo - berkata...

unic

100 % saya bersetuju dengan pandangan tu...
amat setuju

Eco Kid Adventure on Facebook