Ahad, 23 Ogos 2009

kuasa memberi makna....


terdapat dua cara menhapuskan lalang dalam laman rumah kita.
cara mudah dan cara tidak terlalu mudah.
cara mudah mungkin dengan mengendalikan mesin rumput dan laman tersebut kelihatan sempurna untuk sementara waktu.tak lama kemudian lalang akan tumbuh semula.
tetapi cara yang tidak terlalu mudah mungkin : dengan cara melutut dan menarik satu persatu lalang itu dengan akarnya.menyeksakan - tapi berkesan.
penyelesaian pertama nampak mudah tapi tidak berkesan
penyelesaian kedua - tidak mudah - masallah diselesai diakar umbi.
DARI JINGGO
dalam kehidupan kita sering macam tu.
fitrah kita - tidak ada kesempurnaan dalam semua hal.
MASALAH - PENYELESAIAN
saya tertarik dengan cara Mr Donald Trumph menyelesaikan masalah yang dia hadapi - seketika bila dia jatuh dan disaman olen bekas isteri Evan Trumph
cukup untuk membuatkan lelaki normal ' gila sementara '.
apa yang dilakukan MEMBERI MAKNA baru kepada pemasalah - reframing -
mencari ' nikmat ' dari kesulitan.
INI DIKAITKAN DENGAN KUASA SAMANTIK.
kita yang memberi makna pada setiap yg berlaku.

22 ulasan:

siti_m berkata...

satu lagi cara utk hapuskan lalang kat laman rumah terus je tiles atau simen kan....

~Insan Biasa~ berkata...

bila terhantuk ....memang lah boleh jadi 'gila sementara'...
pandai kawal...lumayannnn.

maiyah berkata...

salam.. dah takde lalang kat umah..

- jinggo - berkata...

siti m

itu tindakan orang kaya....
dah tindakan yang macam boleh ' membeli ' masalah...
betul tak...

zahirnya - semuanya akan selesai.....
memang selesai.

- jinggo - berkata...

cgu anis

kisah gila sementara ni....
ini dikaitkan dengan EQ...ramai diantara kita macam tu.
termasuk jinggo kut.....

- jinggo - berkata...

puan maiyah

lalang dah tak ada...
ada rumput lain kut..
he...he...

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

jgn jadi seperti lalang...

ditiup angin ke kanan, ia ke kanan

ke kiri ia ke kiri....

Tirana berkata...

Teknik "reframing" bisa mengubat hati dan perasaan yang tak keruan..hehehe..Wajar dipelajari oleh semua orang. Ia adalah satu skill..skill memandang masalah dari sudut yang lebih positif.

LiNda berkata...

Salam Jinggo...

Yup ! Tidak salah dengan konsep yg pertama . Mudah dan ringkas dan .. ada duit semuanya beresss !

Namun hakikatnya, konsep kedua lebih menjaminkan dan meyakinkan . Saya suka pada 'Reframing'. Sentiasa memandag sesuatu itu satu kebaikkan , walaupun sangat 'buruk' or keji pada pandangan .

Dan lagi .. dengan cara melutut dan menarik satu persatu lalang itu dengan akarnya . menyeksakan-tapi berkesan !

Wahh.. Bestkan jika dipraktikan . Minda sentiasa bergerak dan berfikir .

Memanglah tangan akan kotor, tapi puas . Semuanya dah selesai !

a kl citizen berkata...

saya selalunya memilih jalan pertama..
kalau malas lagi
sembur racun lalang...

noriza berkata...

Hebatnya ironi yang diberi.Tak sampai pulak otak I memikirkan. Hebat.Macam mana berbuka kat Sg Jejawi. Dapat makan pekasam ke.Mandi sungai lagi ke... Bersih ya airnya, sesuai untuk pencinta Alam Sekitar macam u. Kelestarian Kampong kita yang indah dan permai... Jangan lupa juga untuk ziarah I kat Elephat Village...Nak tumpang dengar idea u yang hebat-hebat tu...Good Luck .

- jinggo - berkata...

gadiseparabandar

kenapa cerita ini diumpamankan lalang..
sebab lalang ni susah mahu diuruskan.
kecuali cabut.
nak cabut bukan mudah - sebab lalang daunnya sakit....

kita fikirkan.

- jinggo - berkata...

puan tirana
dah setahun ' cerita ' saya.
seminggu 2 saya membaca teori ini..
dan akhirnya.
saya percayakan kepada kuasa memberi makna ni.
kita akan menjadi dan menentukan segalanya...

- jinggo - berkata...

linda..
reframing.
dimana nak mulakan teori ni.
mulakan dengan tahu keperluan teori ini.
lepas tu - jangan melatah....betul tak..
duduk dan cari ( tukar sebenarnya )dari kecelakaan kepada kenikmataan....

semuga kita terus berkongsi

- jinggo - berkata...

cgu kl..

itu jalan termudah.
ada duit - tapi tumbuh semula kan.....
racun lalang....praktikal.
kalau bermasalah - kita bunuh sahaja akar masalah........

- jinggo - berkata...

cgu noliza
masa dikampung - hari2 melawat kg gajah...
semakin menarik kat sana

azlanlin berkata...

Benar sekali, memberi makna baru terhadap masalah yang diterima.

Tentunya lebih menarik dgn memikirkan gambaran/ visual mental bahawa masalah itu memberi ruang dan peluang/benefit yg lebih baik. Malahan wujudnya masalah itu mampu mewujudkan peluang baru yang lainnya. Hehehhehe.

Akhirnya kita akan jadi bertambah minat untuk bermain dengan masalah... Sanggupkah kita?

Cuma dalam hal ini, berapa ramai yang sanggup bermain dengan masalah?

Sebaliknya, lebih ramai yang lebih sanggup untuk lari dari masalah...

2_one berkata...

kdg2 berckp mmg senang itu dan ini.tp bila tiba masa yg btl2 bermasalah,tegang.teori ntah kemana skill ntah kemana..agak xkeruan sekejap..cuma bezanya kalo kita ad pngtahuan ttg ini kita akn sedar akn cpt sedar utk mempositifkan msalah yg dtg..mcm sy jugk dlu msalah yg sgt berat sehingga sy hmpir give up..tp dgn mmpositifkannya kita akn hadapinya dgn tenang dan sabar.yakin ad sesuatu tg indah disebalik masalah itu..allah hadirkan masalah itu utk mningkatkan darjat disisiNya.diberi mngikut kemampuan kita.

zan-xray berkata...

pernah melihat amah negara jiran di suruh trim rumput guna gunting.. aduh kasihannya.
entah apa yg dipikir tuannya nak nampak berkesan ke atau dengki tgk amah tak de kerja huhu.
apa2 pun slmat ulang tahun pada blog anda Jinggo dengan ucapan
"tak de makan-makan ke" hehe

- jinggo - berkata...

cgu azalan

bermain dengan masalah.
ngerinya dengar..
hanya orang super hebat sahaja yang berkemampuan - duduk - tarik nafas dan tukar makna...

- jinggo - berkata...

2 one
hanya orang yg super hebat mampu menukar makna dengan sempurna.
sebab menukar makna - bermakna - kita akan menukar gelombang otak semasa itu.
menukar gelombang otak - perlukan skill....

nanti kita kongsikan.

- jinggo - berkata...

bro zan..
nak makan2...jomlah ke rumah teman - di teluk anson...
he...raya.

Eco Kid Adventure on Facebook