Rabu, 26 Ogos 2009

berbezanya rupanya kita....

Ramai perempuan bertanya
apakah lelaki merasakan emosi yang serupa dengan emosi yang dirasai oleh perempuan bila bercakap soal cinta.
Kajian pakar menyatakan
bagi perempuan cinta itu adalah emosi
bagi lelaki cinta itu adalah peristiwa.satu kejadian.
setiap peristiwa mempunyai permulaan dan penghujungnya.
BAGI LELAKI , APABILA DIA SUDAH MELAFAZKAN KOMITMEN CINTANYA KEPADA PEREMPUAN , PERKATAAN 'CINTA' TIDAK PERLU DISEBUT2 LAGI
kepada lelaki - sekali cinta dilafazkan - disitu permulaan dan penghujung.
maka baginya cinta tidak perlu dilafaz lagi.
INI YANG TIDAK DIMENGERTI OLEH PEREMPUAN
kepada perempuan
satu kali jatuh cinta - dia mahu terus bercakap2 tentang cinta itu masa kemasa...
DIMANA PUSAT PERCINTAAN LELAKI DAN PEREMPUAN
LELAKI PADA AKTIVITI
PEREMPUAN PADA KEMESRAAN
apabila lelaki dapat melakukan dengan pasangan apa yg mereka sukai ,
maka barulah disitu beroleh nikmat kepuasan erti cinta kepada lelaki.
untuk itu - kepada perempuan
lakukan apa2 aktiviti yang disukai oleh pasangan anda
dan lelaki
cinta perempuan pada kemesraan dan aktiviti cakap2 yg berulang....
cinta kepada jinggo
cintakan keharmonian dan seterusnya hidup yg berpaksikan kepada kebenaran yang sudah dizahir dalam Quran dan Sunnah.
Cintakan bangsa sendiri
cinta negara sendiri
cintakan negeri sendiri - perak.
cinta diri sendiri dan keluarga
dari buku bahasa sosial percintaan

22 ulasan:

~Insan Biasa~ berkata...

heee...nak pinjam buku tu...

Tirana berkata...

Suami wajar memahami bahasa cinta isteri dan berinteraksi dengan menggunakan bahaza cinta tersebut begitu juga sebaliknya. Jadi pelajarilah bahasa cinta pasangan anda..hehehe

- jinggo - berkata...

nak pinjam buku tu wak..
nanti saya photocopy dulu..
saya sensitf dalam bab ni...
pimjam lah tak apa...........
kalau buku.
kena buat salinan dulu

apa2 pun itu ilmu.

- jinggo - berkata...

puan tirana

kena masukkan semasa krusus PraPerkahwinan..
ilmu baru.
yang pastinya
lelaki dan perempuan
kita sama - tapi berbeza...

Marzalina berkata...

sukanya bercakap bab cinta hehehe..tapi cinta ni kalau bercakap saja memang senang..nak cari cinta yg susah..atau juga nak memberi cinta tu yg susah..apapun saya juga harapkan cinta akan muncul jua dalam hidup ni..cinta yg diberkati Allah.

ONE ZABA berkata...

aku cinta kamukkkk!!!!

<< s| tED| >> berkata...

kalau hari2 lafaz cinta.. cinta tu dah tak de xlisifnya.. macam dah basi..

2_one berkata...

soal cinta..sbb tu pentingnya utk kenal mngenali trlbh dahulu siapa dia,bgaimana dia sblm kita mmbri komitmen utk bercinta dgnnya..pasangan adlh saling melengkapi antra satu sama lain.xsmestinya kite jenis A kita kena cari pasangn yg jenis A jgk..mayb pasangan kita jenis B..sbb ia saling melengkapi.analogi,mayb kita tahu bab2 A dan krg dlm bab2 B,dan dia sebaliknya..itulah saling melengkapi..akhirnya kita dan dia dpt mnguasai semua bab2 kehidupan..

uNiqUe oRgaNisM berkata...

anda sebut psL CINTA...it's a wide topic...tp slgi kiTe mGkui tTg hKiKat cNta..kita juGa prLu aKui... ciNta bpnDukan assunnah e 2 mrupaKAN paKeJ yG saNgat waJar dJadikaN piLihaN~~wslm

- jinggo - berkata...

intan

sebab hari ini banyak yg bercinta dalam keadaan yg amat2 rapuh..
yang ada - pun ramai yg tak jadi diri sendiri........
betul tak.

saya yakin pada ilmu yang perlu difahami oleh kedua2nya....

- jinggo - berkata...

cgu one..

terima kasih..
dah beli baju raya untuk orang dicintai...he....

- jinggo - berkata...

Tidc..

cinta dan basi
dalam bab ni saya tak reti nak bagi respon..
ada yang macam tu kot..

- jinggo - berkata...

2 one
dalam bab ni nak kena komen..
macam tu ' paper ' one kat kelas..
pendekatan pentadbiran dalam cinta..
samada kita ni agresif
asertif
pasif
semuanya ada impak yg berbeza..

itu hanya dibezakan dari pendekatan....

- jinggo - berkata...

unic

saya percaya kepada apa yg dikomen...
saya percaya pada proses pentadbiran cinta tu sendiri...

LiNda berkata...

salam jinggo..

Cinta itu kan subjektif.. semua orang berhak untuk bercinta dan dicintai .

Isteri yang bijak , tidak perlulah meminta-minta or merengek-rengek mengharap lafaz cinta dari suami jika telah TERBUKTI dari setiap pelakuan kasih sayangnya dan rasa tanggungjawabnya terhadap keluarga .

Namun, jika sesekali terkeluar lafaz keramat dari suami . Owh... indahnya rasa . menusuk kedalam jiwa .

- jinggo - berkata...

linda

terima kasih kerana pandangan...
tapi berdasarkan pandangan akademik begitu..
saya rasa betul.
tapi dibezakan setiap seorang berdasarkan persekitaran...

apa2 pun terima kasih kepada pandangan yg menarik...

pujangga berkata...

n3 yang sangat menarik..
sepertinya menceritakan pengalaman..

benar, tepat dan jitu..
sangat menyokong dengan apa yg
tercatat pada buku itu..

cinta yang d maksudkan tepat pd
mereka yang matang tentang kehidupan..

cinta hanya membantu dlm
meneruskan kehidupan..
dan,
bukan asas kepada kehidupan..

cinta tak perlukan kehidupan.
tp kehidupan yang perlukan cinta..

"cinta bukan segala-galanya,
tp segala-galanya perlukan cinta"

- jinggo - berkata...

pujangga

hebatnya komen
tahun depan boleh buat model dan ceramah tajuk - cinta -...
menarik komen tu.

noriza berkata...

Nak pinjam juga buku tu. So dah ramai sangat nak pinjam saya cadangkan u email aje le kat kita orang. Ini satu perkhidmatan yang baik kepada yang berurusan dgn blog u.
Soal cinta, tak kira muda atau tua. Kekadang yang dah tua ni juga tak mampu untuk mengawal cinta yang datang tambahan dah berusia lewat 40an ini... Ini semua dugaan alam rumahtangga. So pada isteri orang atau suami orang kenalah banyak beristigfar agar cinta baru yang datang itu ditepis sekuat hati kerana ia belum menjanjikan kebahgiaan buat kita. Ingatlah wajah comel anak-anak kan...Ingatlah bahawa Allah tidak akan mengecewakan umatnya...Jika terjadi pada diri,marilah kita terus berurusan dengan blog ini. Kan Harun hebat, boleh nasihatkan kita semua....Diruangan ini saya ambik kesempatan nak ucap terima kasih berbanyak kerana atas dorongan u juga maka saya disini meneruskan phd diusm . Doakan saya berjaya....

- jinggo - berkata...

alahai ija..
nak pinjam..
saya ada ratusan buku : yang saya letakkan syarat
tak boleh pinjam.
sebab buku ni sehabagiannya dah tak ada dipasaran,...
sebab dah banyak yg hilang tak kmana.
berkongsi ok

berkaitan cinta.
persekitaran mungkin akan mengubah penafsiran kut....
apa2 pun terima kasih kerana komen.

Pn Kartini berkata...

Kadang kala..segala perlakuan..geraklaku..perhatian..pertuturan..
..kemesraan..bisa mencerminkn kasihsayang..
Mungkin itu yg dikatakan cinta tidak perlu diucapkan..:)

- jinggo - berkata...

pn kartini

disebabkan saya lelaki
ini mungkin sekadar pandangan....
cinta bermula dengan perkataan CARE...
dari situ tumbuh yg lain....

Eco Kid Adventure on Facebook