Isnin, 10 Ogos 2009

maaf ok - lupakan tidak.


kita biasa dengan perkataan tu
KAMU DIMAAFKAN - LUPAKAN TIDAK
kenapa dengan manusia yang membuat penafsiran maaf begitu.
sedangkan maaf itu adalah semulia keputusan dihujung pertelingkahan.
dalam satu buku dirujuk
INI KAREKTOR PENDENDAM.
apa lagi karektor2 yang dikaitkan
menurut kajian menyatakan
pendendam ini umpama macam tsunami.
tenang awalnya - gelora dihujungnya cukup menakutkan.
akhirnya kembali ' nampak ' tenang.
ADA PANDANGAN SETERUSNYA
kerana itu dan ini juga sebahagian dari cerita orang yg ada sekeliling kita.
ingat.
karektor pendendam dikatakan.
TERLALU BANYAK DIPERMUDAH DIAWALNYA
bukan di hujung.


dari buku u can win

16 ulasan:

Shemmi berkata...

maaf OK lupakan tidak..itu boleh dipanggil maaf ker..

nurirhamna berkata...

~Kedengkian dan keinginan anda yang kuat untuk membalas dendam itu hanya membahayakan kesihatan anda sendiri, lebih besar daripada bahaya yang akan menimpa pihak lawan~

kita manusia biasa. karektor mungkin terbina secara tidak langsung melalui pengalaman...

"Dendam kemaafan yang terindah".

- jinggo - berkata...

shemi
itu adalah bahasa paling sopan
kepada
aku tak akan maafkan kamu seumor hidup...

baiknya.
macamana.fahamilah setiap orang akan buat silap...

- jinggo - berkata...

cgu..pengalaman
yes - dendam akan bermula dari dentuman emosi yg amat2 kuat..
sikit2
akan diabaikan
baik ke..
kita akan terus mencari ilmu Allah dimana baiknya tidaknya sikap tu

~Insan Biasa~ berkata...

tidak semudah bicara

sakurasa 2 berkata...

Cik gu Jinggo
ya maafkan sakura...
lukakan tidak

salam dari sakua

ONE ZABA berkata...

maaf, aku tak boleh lupakan...sama rasanya!!!

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Mulut sering tak selari dengan hati..

Pada saya, saya bukan jenis yang mudah untuk melupakan..

Sedikit sebanyak tetap ingat..

Kalau otak ni boleh format kan best.. huhuh..

ASYIQ berkata...

Bukan macam kita guna liquid paper...bila dh maafkan mana boleh lupa kan....kena pula luka masih berdarah!!!

Kita manusia yang berkait dengan perasaan...

Sy suka guna istilah...boleh maafkan tapi kena tunggu masa sikit untuk melupakannya. Bukan tak ikhlas tetapi bila berkait dgn perasaan....mcm tu la.

Saya yakin tak ada org yang boleh maafkan kemudian terus lupa...mustahil.

Sekadar pandangan peribadi...tidak berdasarkan mana2 teori ahli jiwa yang hebat2!!!

mountdweller berkata...

Salam sdr. Jinggo.

Saya rasa itulah perkataan yang paling ikhlas.

Semua kesalahan sudah dimaafkan, tetapi sekala kenangan pahit dan manis tidak akan lupakan. Bezanya ialah kita tetap ingat peristiwa pahit itu tetapi tidak diikuti dengan hati yang panas lagi. Hati yang panaslah yang membawa dendam. Kalau hati yang panas lagi, itu maknanya kita sudah memaafkannya.

- jinggo - berkata...

cgu anis
memanglah macam tu
tak semuda bicara

- jinggo - berkata...

sakura
tak ada apa yg dilukakan
dan tentu tidak ada apa yg nak dimaafkan..
dan dendamkan

- jinggo - berkata...

cguone
macama ni yek...

- jinggo - berkata...

cgu zana...
terima kasih kerana perhatian...

- jinggo - berkata...

Sy suka guna istilah...boleh maafkan tapi kena tunggu masa sikit untuk melupakannya. Bukan tak ikhlas tetapi bila berkait dgn perasaan....mcm tu la.

cgu asyik

saya suka ayat tu

- jinggo - berkata...

tuan.
itu bahasa orang yg berpengalaman....terima kasih

Eco Kid Adventure on Facebook