Jumaat, 7 Ogos 2009

kesan bahasa kepada minda

Berapa tahun lalu seorang saintis berkerja dengan dua puak Indian Amerika menyedari bahawa tidak seorang pun Indian asli ini yg gagap.
Sebagai seorang saintis , dia hairan jika ini kebetulan atau jika itu sifat puak indian.
Minat ingin tahunya membawa dia mengkaji puak indian tersebut. Dia tidak menemui seorang indian pun yang gagap.
Hasil kajian mendapati : tiada perkataan gagap dalam bahasa mereka.
Jika tiada perkataan gagap , ia mustahil bagi seorang indian gagap.
Kita tahu bahawa perkataan melukis gambaran dalam minda dan minda yang akan memikirkan gambaran itu.
Jika tiada perkataan bagi gagap , minda tidak boleh memperlihatkan atau melukis gambar seorang yg gagap :
Hasilnya : tiada gagap.
DARI JINGGO
Banyak sangat perkataan yang memberi gambaran dalam minda.
Dan hasilnya semua perkataan itu akan membentuk gambaran seterusnya membentuk kepercayan. Kepercayaan seterusnya akan membentuk budaya seterusnya tabiat seterusnya sikap seterusnya takdir.
NAK BACA REMAJA HARI INI MASUK CC.
diantara.
bodoh.bangan.sial.tot mak engkau.babi.bontot.celaka.sial.babi.lopek.
DIRUMAH
anak sial.anak tak guna.pergi mampus.anak kurang ajar.kurang ajar.
SEKOLAH
bodoh.lembab.bodoh sombong.kurang ajar.lantaklah janji cukup bulan aku dapat gaji.korang ni dengan makbapak korang sama aja.
DIHARAPKAN
Orang dulu : marahkan anak mesti kiasnya memberikan
gambaran yg positif.
bertuah punya anak.
oklah panjatlah pokok tu lagi.
itu cerita orang dulu dulu.Banyak kiasan.

9 ulasan:

nurirhamna berkata...

Harus diingatkan bahawa apa yang dituturkan itu juga merupakan 1 doa.

Betapa indahnya bahasa org dulu2 dalam mendidik anak2 mereka... mungkin masih relavan jika pantang larang dan analogi digunakan dalam mendidik anak2 kita pada masa dulu, kini dan selamanya..

LiNda berkata...

Yup ! perkataan yang selalu dan setiap hari saya tuturkan ..

Mana anak bertuah nie ? .. or

Mari sayang anak bertuah.. or

si budak bertuah.. and

Bertuah punya anak !! itu kalau tengah marah okeh ..

ekekeke

ustazah dyLLa berkata...

hdup tnpa kata2 umpama syg tnpa keikhlasan...fahamilah dr sudut akal & hati...kdg2kala kata2 juga menjdi pendorong bg seseorg...adakala juga menjdi pemusnah seseorg...

"teladanilah kata2 dr RASULULLAH...yg pnuh kiasan & makna yg besar..."

maiyah berkata...

salam.. betul kata nurirhama pertuturan adalah satu doa dgn itu saya selalu berhati2 bila nak marah kat ank

- jinggo - berkata...

cgufizan

begitulah budaya yg sepatutnya diturunkan satu persatu..
semua budaya mesti ada asasnya.
kita tak mahu apa yg berlaku hari ini : menjadi budaya baru.....

- jinggo - berkata...

cgufizan

begitulah budaya yg sepatutnya diturunkan satu persatu..
semua budaya mesti ada asasnya.
kita tak mahu apa yg berlaku hari ini : menjadi budaya baru.....

- jinggo - berkata...

linda

tahniah kerana masih mampu bercakap dalam bahasa betul..
semuga ayat itu akan diturunkan......

- jinggo - berkata...

ustazah bertazkirah..
gitulah kita yong....
teman suka dengornya...

kalau dalam bahasa kita...( perak )
apa agaknya...
tengin benor kome ni...he...

- jinggo - berkata...

maiyah

otak kita memproses perkataan dari makayah dalam keadaan yg lebih detail dan sensitf.

untuk itu kita belajar sesuatu...

Eco Kid Adventure on Facebook