Isnin, 24 Ogos 2009

kisah hari ini...

McDonald Corporation ada cerita untuk kita kita kongsikan
MULANYA BEGINI
seorang lelaki yang bernama Ray Kroc seorang penjual minuman - kagum melihat kesungguhan McDonald bersaudara menjalan perniagaan.cerita seterusnya bermula bila Ray Kroc memujuk McDonald bersaudara menjualkan kepada hak membina francais dan membuka replika McDonald's seluruh dunia.
sebagai seorang penjual Kroc menyedari dia menjumpai sebuah lombong emas apabila berjaya mendapat hak itu.
KENAPA MACAM TU
sebab dia ada
GOAL
kajian yang dibuat di Universiti Yale mendapati dari 100 orang.
hanya 3 % yang ada matlamat dan menulis matlamat tersebut
begitulah dalam hidup kita.
sebagai apa sahaja
kita GAGAL untuk meletakan hala tuju yg jelas : mungkin
TIDAK TAHU KEPENTINGAN MATLAMAT
TIDAK TAHU MERANCANG MATLAMAT
MORAL HARI INI.
saya di bazzar ramadan dengan ' tidak ' ada goal.berjalan satu pusingan yang bukan dekat.
susah nak mencari parking
LANGSUNG TAK BELI APA.
sebab matlamat tidak jelas.nak beli apa
untuk kita kongsikan bersama.tetapkan apa nak beli.jumpa dan terus beli.
hasilnya hari ini - berbuka hanya dengan
sebab matlamat membeli pecal telah ditetapkan.
DIHUJUNGNYA
saya semakin yakin keperluan menetapkan matlamat.
tulis dan pamerkan
gunakan segala kekuatan dan ' kemudahan ' yang disediakan pada kita.
kerana kita adalah apa yang kita fikirkan.

10 ulasan:

jane berkata...

salam cikgu jinggo,

ya....memulakan sesuatu dengan bismillah dan niat...maka ianya sama dengan goal atau misi...hehe...saya juga ada satu misi sekarang!!

- jinggo - berkata...

cgu jane
misi pendek saya
nak sempurnakan ramadan dengan sebaik mungkin..
misi panjang - saya dah tulis dan tampal....

AiE bAhRi berkata...

Salam..

Ya!hidup perlu ada matlamat supaya semuanya jelas untuk dicapai..

Dan matlamat saya belum tercapai lagi sebab masih lagi dalam kekaburan..=)

- jinggo - berkata...

orang muda aie

semua matlamat kena jelas.
tulis
tampal
dan imiginasikan yg kita dah dapat......
pastinya : akan dapat

<< s| tED| >> berkata...

yup! bila tiada matlamat maka berbondong2 lah tangan mengusung pelbagai juadah berbuka! :)

- jinggo - berkata...

TiDi

simbolik nya komen tu
memang : matlamatnya ada mengisi perut diwaktu berbuka
bila tak jelas.
berdondong....
he....

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr berkata...

tertarik tengok pic budak kecik tu..

anak cikgu yek??

comey...

- jinggo - berkata...

gambar tu..
itu sebahagian dari matlamat jinggo
walaupun ' jarak jauh '..
nak mencapai matlamat tu.
bukan mudah.
sebab tak tgk hari2..........

ari berkata...

Tadi kuar umah dgn matlamat tak brapa jelas...akhirnya balik umah masak juadah berbuka apa adanya... menghabiskan minyak keta jewww...

- jinggo - berkata...

ha cgu ari
itulah pasal
dalam hidup kadang2 banyak perkara yg kita lalui - tidak jelas -
semuga selepas2 ni - kita jelaskan......

Eco Kid Adventure on Facebook