Rabu, 19 Ogos 2009

hebatkah kami....




Kita mulakan begini
sekumpulan pelajar tajaan PNB
separuh darinya dah pergi - bercuti
dan yang lain akan menyusul.
APA YANG NAK DIKONGSIKAN
bagaimana kalau dan mahu berhadapan dengan pelajar yang A+++++ begini.
semua pengisian program latihan mereka dah lalui
dari ESQ ke poco2.
kami dah lalui.
HASILNYA
ada satu duanya datang dengan keadaan.
SAYA TIDAK MEMILIH UNTUK DATANG KESINI.
tebalnya tembok kepercayaan sehingga dizahirkan pada tindakan.
kesimpulan dari jinggo
saya semakin yakin dan percaya kepada pembinaan kita secara pratikal tertumpu kepada persoalan karektor.
yang tentunya datang dari sistem kepercayaan yang juga datang dari sistem programing yang kita terima.dan yang pasti apa yang kita percaya tidak semestinya betul pada pandangan umum.
AKHIRNYA
selamat kembali ke UK
selamat datang ke UK
semuga kita kembali sebagai orang yang akan membawa sesuatu kepada sesuatu

8 ulasan:

Tirana berkata...

Teringat ketika kursus orientasi sebelum berangkat ke Adelaide dulu..dan juga reorientasi selepas 2 tahun berada di sana...Pengisiannya berkisar ke arah jati diri..Pelajar di brainwash supaya tak terlibat dengan anasir yang boleh merosakkan nama negara.. dan juga diasak supaya cintakan negara. Bagus pengisiannya tapi itu semua tiada erti bila asas agama yang kuat tiada dalam diri. Yang menyelamatkan pelajar di sana ialah asas agama yang kuat. Itu sepatutnya ditekankan dalam orientasi. Asas agama bukan boleh diterap dalam masa sehari dua tapi sebenarnya dari kecil lagi..tapi jika ada kursus yang menggunakan pendekatan 165 ESQ, itu akan dapat membantu sedikit sebanyak.

~Insan Biasa~ berkata...

Selamat Kembali!
Selamat berkongsi pengalaman dan pengetahuan yang diperolehi.

Nak berdepan dengan orang A+++++
Persediaan kena A+++++
Kayakinan kena A++++++

- jinggo - berkata...

puan tirana.
itu semua sudah jelas kepada budak2tu..yang tidak jelasnya adalah SIKAP yang dibawa oleh label2 yang orang itu lebih baik dari yang ini....
madsudnya - semuanya sudah jelas dengan pengisian ESQ yg power - saya yakin tidak goyang.
yang membezakan adalah SOFTSKILL yang rapuh...
saya harap puan faham...

- jinggo - berkata...

cgu anis
ayat yg hujung tu amat2 praktilkal...
super A+++++
dan saya sudah bersedia kearah itu..

2_one berkata...

agk konflik..
sy kongsikan.sy ad bce bku yg mngatakan.even kita mrasakn kte adalh org yg pnuh ilmu didada tp kita mesti igt ilmu allah itu ,byk luas,lebar xterkira..ilmu didunia yg dicamapakkan oleh allah ibarat setitis air dari lautan yg luas lg dalam..walaupun kita merasakn kita hebat dgn ilmu yg dimiliki sdgkn byk benda lg yg kita tdk kuasai..conth,kalau kita doktor yg pakar tp kita bukn engineer yg bijak..bermakna kita tdk mnguasai semua ilmu itu sdgkan ilmu didunia ini ibarat setitis air dari lautan yg luas kalau nk dibandingkan dgn ilmu allah.so even A++++pun tp dowg perlu igt xde manusia yg sempurna yg hebat sgt..xde..dowg perlu igt asal usul dowg.berasal dari segumpal darah sama je dgn owg lain.jika kita dah tau ttg sesuatu perkara itu jika ad org yg ingin memberi lg ilmu itu anggaplah ia sbg refresh pd kita.bler kita mndgr org lain berckp/mngajar ttg apa yg kita tlh ketahui,anggaplah seolah kita baru mngetahui ttgnye.kita mnggap kita gelas yg airnya blm penuh lg.so air itu akn msuk kedlm gelas.tp jika kita mnggap kita gelas yg penuh dgn air jika ad yg mmberi air lg pd gelas itu,ia kan melimpah.8laz kita xdpt apa2pun..

maiyah berkata...

salam.. banyak yg perlu saya belajar dari jinggo

- jinggo - berkata...

2 one
satu pandangan yang amat2 praktikal dengan keperluan dan kapasiti sebagai seorang yg ' penuntut '...
kalau begini sikap seterusnya saya yakin : zati mampu menjadi yg terbaik...

- jinggo - berkata...

puan maiyah
nanti kita akan terus berkongsi......
terima kasih

Eco Kid Adventure on Facebook