Jumaat, 28 Ogos 2009

KITA BELAJAR LAGI - patutlah....

salah satu faktor mengapa kita tidak boleh lagi berbual dan berhubungan secara sempurna dengan seseorang adalah..
SERANGAN MULUT
serangan mulut lazimnya kita lakukan semasa kita bergaduh dan bertengkar
INI BERAKHIRNYA DENGAN
maaf ok melupakan tidak.
serangan mulut dikaitkan dengan marah -
kita biasanya menyalurkan kemarahan dalam dua cara
secara fizikal
secara verbal - serangan mulut.
serangan fizikal dikaitkan dengan kecedaraan
serangan verbal pula ialah untuk menyebabkan kecederaan kepada psikologi orang yang diserang.dan pastinya harga diri mangsa akan dicederakan.
CONTOH SERANGAN MULUT
menyerang peribadi
( kesannya amat buruk )
menghina latarbelakang
merendah2kan kebolehan
mengkritik rupa paras
menggunakan gantinama yang menhina
panggil dengan nama BINATANG
mencarut
memaki
KENAPA SEMUA NI
sebab kebencian yang teramat kepada orang yang diserang
merasa amat marah
membalas serangan mulut
tidak dapat berfikir dan berhujah lagi
BELAJAR DARI TABIAT IBUBAPANYA
akibat pertengkaran semakin buruk
DARI JINGGO
mungkin kita ada pengalaman berhadapan dengan pandangan diatas.secara praktikal itu sebahagian dari apa yg mungkin kita pernah lihat dan alami - secara psikologi keadaan ini amat buruk dalam konteks hubungan sosial.
BUKU SENI BERCAKAP2 DAN BERBUAL - BUAL.
untuk itu saya menyeru kepada diri sendiri dan rakan2.
belajar untuk mengawal mulut.
sebagai guru.sebagai isteri.sebagai suami.sebagai kawan
kita belajar lagi dari perkongsian ini.

14 ulasan:

2_one berkata...

kalo main serang je..n xboleh nk kontrol rse marah..tu nmpknya kurang kecerdasan emosi..kena bljr KKE tu..tp sy xnafikan ble marah mmg marah kan..sy baik diam n pandang dia..tu tandanya sy marah..huhu

noriza berkata...

Assalamualaikum.
Dilema ini sedang saya hadapi sekarang. ...Aduh teruk juga tekanan psikologi yang sedang saya hadapi. Tambahan dia yang serang mulut itu orang yang amat saya sayang dan percayai... Namun berkat ada kekawan lain yang faham lalu diberikannya jalan... Allah yang izinkan lalu cara terbaik mengatasinya saya tak serang balik.Cumanya berdoa agar orang yang serang saya tu diberikan hidayah .....tapi buat masa sekarang saya tak lagi berhubungan dengannya. ... Kerana mungkin dia bukan kawan terbaik buat saya...Lalu untuk menghilang tension itu lebih baik saya melayari blog ini saja.... Banyak ilmu yang saya dapat. Betul kan.

- jinggo - berkata...

2one

kit mahluk sosial.
pertemuan kita dengan org yg macam2...memerlukan sekali lagi.
skill.
dalam bab penggunaan mulut..
elakkan dari menyerang.

- jinggo - berkata...

cgu ija

dalam soal diserang ni..
terbaiknya - kurangkan hubungan sosial dengan dgn org begini..
kerana dalam konteks hubungan sosial tidak menguntungkan....

maiyah berkata...

salam.. ini mmg selalu berlaku kalangan kita.. kalo sy lebih suka terima mana yg sy rasa perlu utk sy ubah tapi kalo yg pedih2 tu wat tak layan jer

ari berkata...

Apabila peribadi diserang... Maaf boleh, tapi kembali kepada perhubungan seperti 'asal' minta maaflah...

- jinggo - berkata...

puan maiyah
dalam bab ni - sekali lagi persoalan karektor - yg sedikit tidak hasilnya dari suara2 kecil yg tidak terdidik...

nak ubah.

selagi kita bernama manusia.
ada ruang.
yang penting : mengaku silap dan ubah...

- jinggo - berkata...

cgu ari
betul ke pandangan tu
maaf ok lupakan tidak.
subjektif - pada saya - sebagaimana org lain.....
sesekali sengal masih terasa....

cuba untuk mengelakkan diri berurusan...

Tirana berkata...

Nak bergadoh pun ada seninya so balajar2 nak seni bergadoh.. Bergadoh secara terhormat...biar dua-dua pihak menang..win-win situation.

- jinggo - berkata...

puan tirana
bergaduh dalam bentuk menang - menang : itu yg terbaik - tapi mudah ke..
ini pesoalan karektor.
boleh dipelajari...

zan-xray berkata...

"sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan merana"
harap2 betullah ungkapan ni.kalau salah harap dibetulkan.

Begitulah kadang2 perasaan marah tu tak dapat dikawal, apatah lagi bila ada orang menyaksikan, lantas keegoan diri mendahului rasa hormat pada diri sendiri. Tidak mahu diperlekehkan.

Semoga saranan "cepat2 lah ambil sembahyang jika perasaan ingin marah tu ada" dapat kita amalkan.paling tidak pun mengucap

- jinggo - berkata...

bro zan..
dalam kajian tu juga menyatakan
( nanti org perempuan marah ) - yang banyak terlibat adalah prempuan...
he....
lelaki selalu jadi mangsa !
betul ke.
kita fikirlah sama2..
untuk itu : semuga kita dijauhkan dari kelompok orang macam tu..

Aidil Fadzil berkata...

salam Ziarah dan Salam ramadhan. Itulah kita. cepat bertindak tapi kurangnya akal.

- jinggo - berkata...

cgu aidil
terima kasih banyak..
sebab dikatakan masa marah - tarik nafas - kenapa
masukkan oksigen
untuk balancekan gelombang otak ke alpha...

terima kasih.
nanti kita link ok

Eco Kid Adventure on Facebook