Rabu, 2 September 2009

ada ramai orang macam tu..

Mengapa kebanyakkan sukakan kejayaan tapi benci orang yang berjaya ?
bila mana ada orang yg meningkat lebih daripada biasa ,
akan sentiasa ada seseorang cuba menhancurkannya.
Bila kita lihat ada orang berada di punjak bukit
dia tidak sekadar sampai ke situ
TETAPI PERLU HADAPI KESUKARAN SAMPAI KE SITU.
tidak bezanya dalam kehidupan seharian kita.
LEBIH BANYAK KITA MERAIH KEJAYAAN
lebih banyak kita meraih kritikan.
pengkritik selalunya duduk di luar gelanggang.
mereka orang yg pencapaiannya kurang tetapi menjerit kepada pelaksana -
memberitahu mereka bagaimana melakukannya dengan betul.
DARI JINGGO
ingat - pengkritik bukanlah ketua @ pelaksana yang lebih baik
MINTA MEREKA TURUN KE GELANGGANG.

15 ulasan:

Tirana berkata...

Salah satu sebab orang mengkritik ialah kerana cemburu dan iri hati. Cemburu melihat orang lain berjaya sedangkan dia masih ditahap yang sama.

- jinggo - berkata...

puan tirana

dalam buku U Can Win.
pengkritik biasa berdasarkan 2 asas..
cemburu
jahil.
jadi macama tu - jadilah macam cerita cicak pekak yang masuk pertandingan memanjat tiang -.....

ONE ZABA berkata...

dengan kritikan juga kita dapat membaiki kelemahan dan kesilapan. itupun kalau kritikan yg membina.

blueCITY berkata...

salam wak,
lebih baik sang pengkritik dari sang pengampu..
tapi biarlah mengkritik dgn ikhlas dan membina, bukan lontar batu sembunyi tangan..
tapi kadang2 musuh itu yg banyak merubah kita, kalo kita jenis yg tahu berfikir..

so fikir2lah bersama, hehhe

jom,
=)

Brahimnyior berkata...

Saya petik semula ayat-ayat dalam entry abang:

"..Mengapa kebanyakkan sukakan kejayaan tapi benci orang yang berjaya?"

Jawpannya: Sebab dalam kalangan kita ramai yang hasad dengki. Sifat tu macam sebati dengan orang kita.

"..bila mana ada orang yg meningkat lebih daripada biasa ,
akan sentiasa ada seseorang cuba menhancurkannya."

Jawapan: Sebab ia bersandarkan nafsu dan ramai yang suka melihat orang lain jatuh daripada menolongnya. Mentaliti ini perlu diubah kalau kita nak berjaya.

Bersaing secara sihat lebih baik. Tengok orang Cina, bukan tak dengki mendengki, tapi tolong sesama kaum tetap diutamakan.

- jinggo - berkata...

dan cgu one..

krtikan yg tidak menjadikan kita konstan kebelakang..........bagus.
tapi macamana sebaliknya
mari kita belajar mengkrtik

- jinggo - berkata...

cik blue..

macam tu adanya orang sekitar kita.
macam MAWI
lagi ramai orang meluat dari orang suka dia kut
sebab dia berjaya...
betul tak..

- jinggo - berkata...

Bersaing secara sihat lebih baik. Tengok orang Cina, bukan tak dengki mendengki, tapi tolong sesama kaum tetap diutamakan.

YOP...ini kena fikir oleh orang kita....
apa yg penting.
KERJASAMA...susah nak tgk dikalangan kita.

Marzalina berkata...

kalau tak dikritik..macam mana nak tahu kelemahan diri? apapun biarlah krtikan itu adalah kritikan yg membina..bukan menjatuhkan. itu lebih baik.

- jinggo - berkata...

intan..
sebab tu kalau nak jadi orang yg berjaya - kena satu lagi skill..
telinga kena tebai..
org tau suka org yg berjaya..

phalla berkata...

Hello your site is great, I am happy to be here with friends here, could you exchange my link?
I hope you could put my site in to your blog list and
I will do the same,,
here is my site

http://khmerlovenews.blogspot.com/
Phalla
Cheer

- jinggo - berkata...

phalla

thank....

maiyah berkata...

salam.. itulah lumrah manusia ni hidup ngan salah satu kerenah.. kritikan, terpulang pada individu tu sendiri nak letak kritikan itu kat mana

- jinggo - berkata...

terima kasih
puan maiyah..
kena jadi macam kisah cicat pekak..

uNiqUe oRgaNisM berkata...

bG diri yG berAda diDalam kapal ketika belayar..hanya dia yg tahu btapa geloranya lautan...dan bg mereka yg melihat lautan dari tepian pantai...mereka hny tahu hempasan ombak tnpa mrasai gelora dtgh lautan...wsalam

Eco Kid Adventure on Facebook