Selasa, 29 September 2009

kita yang mana satu....

Empat Jenis Manusia
Ada manusia yang mengetahui dan tahu
bahawa mereka mengetahui.
Tanyalah (belajar) pada mereka.
Ada manusia yang mengetahui dan tidak tahu
bahawa mereka mengetahui.
Mereka ini pelupa. Ingatkan mereka!
Ada manusia yang tidak
mengetahui dan tahu bahawa mereka tidak mengetahui.
Mereka perlukan petunjuk.
Ajarilah mereka.
Dan ada manusia yang
tidak mengetahui
dan tidak tahu pula bahawa mereka tidak mengetahui.
Mereka jahil. Hindarilah mereka!”

~ Imam Al-Khalil bin Ahmad

14 ulasan:

2_one berkata...

ini mnunjukkan muhasabah/ refleksi dri penting utk dri kita...btl ke.

- jinggo - berkata...

2 one..

nak tgk diri kita - suruh org lain tengok...
betul tak...
kerana kadang2 fitrah kita - lupa dan alpa...
semuga ada kawan2 yg boleh ingat2kan...

ZOOL@TOD berkata...

selalunya saya dalam manusia golongan kedua dan ketiga (keempat???). Kerana itu saya menggunakan blog utk mengingatkan diri saya dan orang lain. Ilmu yang sedikit jika dimanfaatkan ljauh lebih baik dari ilmu yang banyak disimpan di peti ingatan.

Abd Razak berkata...

Salam...

peringatan yg sgt berguna...

pesan nabi...sentiasalah bergaul dgn ulamak (orang yg faqih dlm agama)

Sasha berkata...

minta didekatkan dgn manusia yg diperingkat pertama & berharap tergolong dalam kategori itu...

Tirana berkata...

Saya mungkin termasuk dalam kategori yang ketiga...tidak mengetahui tapi sedar yang diri tidak pandai..sebab tulah sibuk mencari ilmu supaya naik ke taraf yang pertama..hehehe

- jinggo - berkata...

EnZoll..
sebagai janji Rasullah saw..
3 kelompok yg akan melata atas muka bumi
orang cemerlang
orang malang
orang rugi...

kita berpeluang untuk menjadikan hari ini lebih baik dari semalam...

- jinggo - berkata...

EnRazak

terima kasih kerana kita berurusan..semuga kita dipermudahkanNya..

- jinggo - berkata...

Shasa..
rasanya kat blog ni - ramai dalam kelompok yang hebat...semuga kita diberkatiNya....

- jinggo - berkata...

puan tirana
saya dimana..
setiap kali membaca..
ada aja benda baru...sentiasa tak tahu !
kalau macam tu nak masuk kelompok mana...

ONE ZABA berkata...

dalam seminggu dua ni kena ambik tahu dan peka....kalau tak...terlepas la rumah terbuka. raya baru nak mula kat atas ni.

- jinggo - berkata...

ha..cgu one
saya raya - dah habis......
mula nak masuk hutan.

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

saya entah dari kelompok mana.. semua tue mcm ada dalam diri saya.. sbb tue saya suka bertanya.. banyak bertnya tak sesat jln kot.. sy belajar lg..

Rizky2009 berkata...

nice post kawan, selam kenal

Eco Kid Adventure on Facebook