Selasa, 29 September 2009

kalau sanggup - bayar harganya.

Manusia , daripada semua mahluk ,
dari segi fizikalnya paling tidak lengkap dalam dunia ini.
Manusia tidak boleh terbang seperti burung , tetapi boleh dibunuh oleh serangga yang sangat kecil , tidak boleh berlari lebih laju daripada seekor harimau bintang. , tidak boleh berenang seperti seekor buaya , tidak boleh memanjat pokok seperti seekor monyet , tidak mempunyai mata seperti helang , dan tidak pulaklah dia mempunyai kuku dan gigi seekor kucing liar.
Dari segi fizikal , manusia tidak berdaya dan tidak berupaya
mempertahankan diri.
Tetapi alam ini bertimbang rasa dan murah hati.
Hadiah terbesar alam ini kepada manusia adalah kemampuan berfikir.
Manusia boleh membentuk persekitaran sendiri ,
sedangkan haiwan menyesuaikan diri kepada persekitaran mereka.
Yang menyedihkan pula , sangat sedikit individu menggunakan hadiah yg terbesar itu –kemampuan untuk berfikir – ketahab sepenuhnya.

Dari Jinggo

Kegagalan hadir dalam dua jenis
mereka yang melakukan tanpa memikirkannya dan
mereka yang memikirkannya dan tidak pernah melakukannya.
Menjalani kehidupan tanpa menggunakan kemampuan berfikir
ibarat menembak tanpa membidik..
Kehidupan ini ibarat kaferia. Kita ambil dulang , pilih makanan kita dan bayar dihujungnya.
Kita boleh mendapat apa –
apa sahaja yang kita mahu asalkan kita sanggup membayar.
Di dalam kafetaria , sekiranya kita menunggu seseorang hidangkan kita ,
kita akan menunggu buat selamanya.
Dan itu lah hidup kita.
Kita membuat pilihan dan membayar harganya.
BERAPA HARGANYA - ITU KE SANGGUPAN KITA.

16 ulasan:

zaijb berkata...

manusia mempunyai hati, perasaan dan fikiran tidak ada pada mahluk tuhan yg lain yg sebegitu... so guna kan nye lah dengan bijaksana... tetapi tak ramai yg mampu melakukanya... kerana nafsu mengatasi segalanya...

Abd Razak berkata...

Sebenarnya anugerah ALLAH kepada manusia sudah cukup lengkap dan sempurna.

Cuma kita sebagai manusia tidak memaksimumkan apa yang telah dianugerahkan. Hanya yang membezakan manusia dan makhluk ALLAH yang lain adalah akal. Hargailah kelebihan yang ALLAH bagi, gunakan kearah kebaikkan. InsyaALLAH kehidupan pasti akan sempurna.

ONE ZABA berkata...

jangan lupa pulak...

ada orang boleh lari macam lipas kudung , boleh panjat nyorok atas siling rumah kalau kena serbu dek pencegah maksiat.

zai berkata...

Salam Jinggo..

Satu N3 yang sangat baik..mengajar utk menjadi manusia semula setelah ramai dari kita tenggelam dalam dunia haiwan...

Tapi berapa ramai yg peduli tentang kelebihan manusia berbanding haiwan ? buktinya ramai yang telah bertukar sifat lebih buruk dari binatang...

Sasha berkata...

sungguhlah rugi jadi manusia yg tak mahu menggunakan sepenuhnya nikmat yg dikurniakan kepadanya lebih2 lgi nikmat berfikir...

minda juga perlukan exercise selalu supaya mudah utk menyelesaikan sesuatu masalah & menerima ilmu2 baru

p/s: Sha suka buat aktiviti menggunakan minda...& menggalakkan anak2 melakukan perkara yg sama.

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

manusia di anugerahkan yg terbaik.. cuma sebagai manusia perlu bijak menggunakannya..
tak ada manusia sempurna tapi kena tetap bersyukur dng nikmatnya..
ya... "apa saja yg kita mahu asalkan kita sanggup membayar"

- jinggo - berkata...

zai menariknya pandangan..
manusia ada cinta...
dibekalkan dengan ilmu + agama sebagaimana landasan...

itu hebatnya manusia...

- jinggo - berkata...

abdul razak..

akal.
yes - saya setuju dengan pandangan tu - tapi jangan lupa - dengan akal juga lah manusia sentiasa hidup dalam berantakan yg tidak pernah sudah2.....

- jinggo - berkata...

dan cgu one

ada yg boleh panjat menara KL...
tu bukan cicak tapi manusia...ha...ha...

- jinggo - berkata...

shasha..

nikmat yg kita tidurkan adalah minda..
bangunkan.
bagaimana - membaca mungkin......

- jinggo - berkata...

maiza..

apa2 pun - kalau kita sempurna - bagusnya kita diukur pada tindakan.......

- jinggo - berkata...

kak zai..

saya kadang2 ' terduduk ' berfikir lagi dan lagi...
kita terlalu cantik pembikinannya..
tapi persoalan demi persoalan - kenapa sebegini ' comot ' nya hidup kita dihari ini.....

nafsu.

Marzalina berkata...

manusia dan haiwan...banyak bezanya, tapi sekrang ni..sukar nak membezakan manusia dengan haiwan, kerana banyak manusia bersifat haiawan..tapi bukan semua manusia begitu, hanya manusia yg ada akal tapi tidak menggunakan akal saja yg akan berkelakuan seperti haiwan.

- jinggo - berkata...

intan....

terima kasih kerana satu pandangan yg amat2 praktikal...menarik dan menarik..

ari berkata...

Salam...
"sekiranya kita menunggu seseorang hidangkan kita , kita akan menunggu buat selamanya. Dan itu lah hidup kita."
----> Tidak akan menunggu semata2 lalu....;-
1. Bersms / bertelefon
2. Berfikir - mengira2
3. Membaca setiap apa yg boleh dibaca - atas dinding cafe
4. Memerhati tingkah laku org/haiwan yg ada..
5. Bercerita/berbual
6. Senyum2...
7. Dll perilaku yg tidak dirancang ... hehehe...
Berfikir dan berfikir....akhirnya bas sudah LIMPAS. tunggu bas satu lagi..bus 2 tiba - berfikir lg- buruknya bas ini-ah! biarlah dia jln nanti rosak di jlan..tungu. Bas 3 sampai-cantik-naik-eh...berfikir lagi...eh bas ni cantik diluar tapi dlm tak da aircond...-panas!-turun...Dan tunggu lagi...Bas 4 sampai-wah cantiknya-berfikir; mesti ada aircond dan selesa coz ramai org berebut suka-naik-errgggghhhhhh!!!bersesak2...gedebuk!Jatuh!
Berfikir---kenapa aku jatuh??? Ditolak?? Tak Layak?? Tak Padan? Atau TAK SEDAR DIRI>.>.... Fikir2222...

- jinggo - berkata...

CGU ARI..

kali ke2 komen yang macam N3..menarik sangat.sekali lagi saya salin buat nota tambahan...

terima kasih

Eco Kid Adventure on Facebook