Jumaat, 11 September 2009

saya jawab kat sini ajalah...

demo proses kitar semula kertas
TERIM KASIH KEPADA BEBERAPA ORANG RAKAN DI ' UM CARE GROUP '
saya jawab dan menulis disini
berkaitan dengan isu Sampah dan Tindakan Seterusnya.
Ini merupakan isu yang semakin tidak nampak sudahnya - penglibatan dan sokongan dari masyarakat terhadap ini semakin merumitkan lagi pemasalahan ini
rujuk kepada fakta ni.
RM 400 juta setahun dibelanjakan oleh kerajaan untuk menguruskan sampah
40 - 60 % kos pengurusan sampah di setiap Majlis Daerah
80 % dari semua tapak pelupusan sampah kita hampir penuh
sampah yang dibuang oleh seluruh rakyat Malaysia sehari
19 ribu tan - dimana boleh mengisi setiap ruang KLCC - seandanya tidak diuruskan.
2 % sampah meningkat setiap tahun
40 % sampah kita boleh di kitar semula
( kita hanya mengitar 5 % sahaja )
KITA MEMBERI KERTAS TERPAKAI UNTUK MEMENUHI
KEPERLUAN KILANG KERTAS.
mengenal tindakan seterusnya yang boleh diambil.
kita berhadapan dengan satu pemasalah yang semakin meruncing bilamana kesan dari perubahan sikap @ minat semasa selain dari komitmen kerajaan dalam isu berkaitan.
INI MUNGKIN BOLEH DIKAITKAN DENGAN APA YG KITA KATAKAN
first class facilities but third class mentallity
dan fakta2 seterusnya cukup untuk nyatakan
Bumi ini bukan tempat selamat lagi untuk anak cucu kita.
tindakan kita melalui
KEMPEN2
IKLAN
KAJIAN
PENDIDIKAN ALAM SEKITAR.
dan diharapkan usaha kalian menjadi UMalaya diantara Universiti kembali unggul dalam bidang berkaitan.
dan yang terakhir
POLITICAL WILL
kuasa politik semasa diharap membantu..

16 ulasan:

maiyah berkata...

salam.. mmg bagus ngan usaha nih :)

MaizaC'Joe berkata...

salam jinggo..

isu ini memang dah lama di heboh2kan.. tapi tidak juga di pedulikan.. hanya sebilangan kecil sj yg sedar tentang isu ini.. tak mustahil isu ini akan menjadi satu fenomena kelak..
tapak pelupusan di kawasan rumah sy pun dah terlalu penuh..
tp kdng ada slhnya.. nak uruskan sampah.. di bakarnya pl.. teruk pl pd persekitaran.. "jerebu pl"
bnyak benda yg boleh di kitar semula.. sy yakin semua tahu.. tapi.. itulah warga kt.. ambil mudah sj.. tp tak semua mcm tue..
"tahniah pada UM.. bagus usaha yg di jlnkan itu" klu tak ada komitmen.. bayangkan apa yg akan trjadi pada anak cucu kita di masa depan..
"ya.. kuasa politik di harap sngat turut membantu mengatasi masalah ini"..

Che' Pit berkata...

salam cgu jinggo

"first class facilities but third class mentallity"

hehe ibarat tempurung kaca sy lak.. tempurung kaca dunia ke 3

hmm fakta yg jarang di ambil peduli oleh generasi baru

~Insan Biasa~ berkata...

kesedaran individu tentang isu ini amat penting.
kalau kesedaran tu xde...buat lah apa pun...kempen,iklan, or whatever...seolah sia2.
pi mai pi mai tang tu la jugak. sikap.

- jinggo - berkata...

maiza

terima kasih kerana sedaq...

- jinggo - berkata...

maiza

kalau sampah dibakar - 30 % akan jadi abu - 70 % akan jadi asap yg mengandungi gas methane - satu gas yg 15 kali lebh bahaya dari gas CO2...
dunia akan lebh panas dengan kesan darinya nya.
jerebu semakin menjadi..

membakar bukan lagi pendekatan..
nak ajak masyarakt kurangkan sampah..
bagaimana.
saya ada fakta dan teori mengenai isu ini - perlaksaan bukan mudah....

- jinggo - berkata...

che pit...

rasanya kami dah lama - berterusan bercakap perkara yg sama - kita tak berminat untuk tahu..

program yg dibuat dan dirancang tidak dpt sambutan...

dan saya sendiri secara pratikalnya diantara individu @ syarikat yg dilantik oleh kerajaan untuk menjalankan prgrm begini...secara praktikal berterusan..

- jinggo - berkata...

cgu anis

kesedaran dtg dari info..
info datang dari media..
media dtg dari minat...........kadang2 kita amat membataskan diri untuk ambil tahu topik begini...

Tirana berkata...

Semakin hari semakin banyak sampah yang dibuang. Manusia pun ramai yang jadi sampah..hehehe..Kira berapa banyak kos yang ditanggung oleh kerajaan untuk menguruskan sampah-sampah ini. Silap-silap kita terpaksa makan sampah nanti..

- jinggo - berkata...

Silap-silap kita terpaksa makan sampah nanti..

ada filem mat salleh dah digambarkan macam tu..
air kencing direcycle - sebab tempat dah tak ada.....
begitu juga yg lain...reuse - alasannya sama - tempat tak ada..

kalau nak bincang isu ni - saya bukan hero - tapi ini mungkin sebahagian dari ' bidang ' saya....

kadang2 - terfikir - kita ni menyalak sorang2 aja....
kadang tidak bersahut...tapi walaupun begitu - dalam istilah lain....ada masyuk.....

ZOOL@TOD berkata...

( kita hanya mengitar 5 % sahaja )

Masalahnya, di kawasan luar bandartong kitar semula tidak pernah dipumgut oleh pihak berwajib sedangkan sampa kitar semulanya telah melimpah-ruah lebih 2-3 tahun lamanya.

Tiada sokongan dari pihak berwajib memburukkan keadaan semasa. Baru-baru ni projek sampah kitar semula dihidupkan semula di kawasan Purajaya.

Adakah ianya berterusan atau sekdar hangat-hangat tahi ayam, sama seperti program-program lain.

- jinggo - berkata...

en zool

ini yg kita katakan - menteliti kelas ke3 - dia dtg dengan pakej - sistem yg sepatutnya mempermudahkan - sampah tak diuruskan dengan baik.

komitmen kerajaan yang ada saya yakin dan percaya dikaitkan dengan ' tekanan ' - kita tidak ada pasukan yg menekan kerjaan..

yang ada - kumpulan politik - dalam hal2 begini - kita banyak tahu tapi diluar kefahaman....

apa yg saya dan kita mungkin harapkan - kuasa politik diatas - menyediakan sedikit ruang memikirkan semua perkara ini tidak sekadar biasa2.....

mirae berkata...

isu alam sekitar ni kt mne2 je owng ckp..kempen sana-sini&mcm2 usaha lg..tpi still d same thng happen..maybe plaksanaanya blom scr mnyeluruh..ckgu,ap pndnagan ckgu?perkaitan alam sekitar dan agama?

catz_mafia berkata...

Cikgu Jinggo,
Orang kita ni payah nak sedar.. tu je masalahnya..

Sekali terhantuk, sekali tersedar.. Takkan nak kena hantuk berkali2.. biol jadinya.. err..

(sori.. bahasa kasar skit..)

- jinggo - berkata...

mirae

pendekatan Islam adalah jalan yg terbaik sebab ingat mengenai kemusnahan dan penglibatan manusia sudah dikhabarkan

telah berlaku kerosakan didarat dan dilaut disebabkan tangan2 manusia.....al rom ( ayat 41 )

hanya itu sahaja pendekatan yg terbaik selain daripada penguatkuasaan undang2

- jinggo - berkata...

cgu cat...

macam tulah apa yg ada hari ini....
semuanya seakan menjadi tidak pernah....

kalau langit sudah bertukar warna baru semuanya sedar kut....

Eco Kid Adventure on Facebook