Isnin, 28 September 2009

Terdapat dua unta sedang berehat. Ibu unta dan anak unta.Sejak dari semalam ibu unta melihat anaknya bermuram - lalu bertanya.
kenapa dengan kamu ni - apa yang menganggu fikiran.
tidak ibu - saya sedang berfikir beberapa persoalan yang
mengganggu fikiran saya sekian lama.
SEBUTLAH - MUNGKIN IBU ADA JAWAPAN BAGI PERSOALAN ITU.
begini ibu - saya hairan , apakah kegunaan bonggol pada badan kita
itu mudah saja - bonggol di atas badan kita digunakan bagi mengisi air.dengan bonggol ini kita dapat bertahan lebih lama di gurun tanpa air berbanding mahluk lain.
bagaimana pula dengan kaki kita yang kurus dan panjang ini.
kaki kita yang kurun dan panjang ini banyak kelebihannya.dengan kaki ini kita dapat berjalan dengan lebih mudah di padang pasir.
mengapa kita mempunyai bulu mata yang panjang dan tebal.
bukankan di padang pasir angin bertiup kencang.bulu mata yang panjang dan tebal ini bagi mengelakkan pasir daripada masuk ke dalam kata.
AKHIRNYA ANAK UNTA FAHAM
PERSOALAN LAIN DARI ANAK UNTA.
MENGAPA KITA BERADA DI ZOO.
DARI JINGGO
kita semua ada bakat yang mungkin kita tahu @ tidak tahu.apa erti semua bakat @ kelebihan seandai tidak dicanai ditempat yang betul.sebab diyakini bakat tidak mampu kita serlahkan seandainya tidak diiring dengan ilmu dan kemahiran.kelebihan yang kita ada tidak akan menjadi apa seandainya tidak diserlahkan.
PERSOALAN KITA.
tahukah kita yang kita ada bakat.
apa bakat kita.
PAGI TADI
berbual panjang dengan saudara naim
penulis buku apa bakat saya.
untuk melihat sejauh keperluan untuk menzahirkan bakat @ potensi dalam sistem pendidikan sedia ada.sejauhmana keperluan untuk melihat pendekatan bakat @ potensi boleh diterima pakai dalam situasi yang A diatas segalanya.
untuk pengetahuan rakan2 : dari berbual panjang saya dengan Dr Ghazali dari UIA - juga gang sekolah bakat ini - kertas cadangan sudah dihantar ke Kementerian Pendidikan untuk melihat sejauhmana komitmen pihak berwajib mengenai isu A diatas segala.
kita tunggu dan lihat seterusnya.

18 ulasan:

LiNda berkata...

Salam Jinggo..

Betul. Setiap kelahiran kita disertakan dengan bakat dan keistemewaan . Samada yang tersembunyi or terang lagi bersuluh .

Sejauhmanakah kita mampu mencanai bakat/keistemewaan yang ada, itu terpulang kepada individu . Samada kita sedar dan mahu or tanpa disedari tetapi tetap berusaha kearah itu .

Tq atas perkongsian ini ..

Tirana berkata...

Jika ada bakat tapi tak ada kepecayaan yang kita sebenarnya berbakat, maka bakat yang semulajadi ada dalam diri kita, tidak akan berkembang.

- jinggo - berkata...

linda

saya percaya kepada pandangan tu..
ada kita diserlah dari awal - macam CtNurhaniza - ada yang tidak - kenapa : sebab sistem pendidikan yg rencam menjadikan bakat kita ' tersembunyi ' disebalik keperluan2 lain.....

- jinggo - berkata...

puan tirana

bakat + kepercayaan.
yes - saya akan masukkan dalam nota saya..sebab kita jadi bagus disebabkan ' kepercayaan ' tu...

2_one berkata...

puan tirana..bakat dan kepercyaan..bt sy trpk dan sedar..ad bakat tp xyakin utk ditonjolkan..thnx .sy belajar lg

- jinggo - berkata...

dan lagi 2 One..

ada bakat + ilmu + kemahiran = kepercayaan...
sebab kalau pun berbakat ilmu tak ada dan kemahiran semuanya tidak akan menjadi apa....

dihujung adalah tindakan..
baru kepercayaan dtg....

Arianni berkata...

Salam Jinggo,
N3 kali ini mengingatkan saya pada anak buah yg punya bakat..dia trim pokok bunga saya sampai jadi botak..sabar jer lah!!

ONE ZABA berkata...

ni cerita bab-bab unta tanda-tanda raya haji dah dekat la tu....

- jinggo - berkata...

ariani

tu bakat tu..
mana tahu - kalau diasuh boleh jadi pakar segala pakar...dalam bab trim2 ni..

ada seorang budak - bakat - membedah - habis haiwan kat rumah kena bedah....he....he...

- jinggo - berkata...

cgu one...

lawak lagi..
kelakar - itu pun bakat..
masuklah RAJA LAWAK.....

zaijb berkata...

kurang keyakinan... menyebabkan bakat yg ada terpendam...
sukar juga kan nak membangkitkan keyakinan dan keberanian nie...
tapi tak pelah biar ku pendam sahaja..he..

Pn Kartini berkata...

SETIAP individu itu unik kerana masing-masing mempunyai keistimewaan tersendiri. Namun, ramai yang tidak menyedari keistimewaan yang ada pada diri ..
Hasilnya, ramai yang tidak dapat mengembangkan potensi diri dengan sebaik mungkin...

- jinggo - berkata...

zaijb - musuh utama kepada bakat adalah keyakinan...
setuju.
amat setuju..
saya - bakat bercakap.
kalau tak yakin - apalah erti bakat tu....

- jinggo - berkata...

cgu kartini

kenapa macam tu - sebab sistem pendidikan kita tidak memberi ruang melihat kepintaraan seorang pelajar dari bakat @ potensi..

persoalan kita.
apakah pelajar yg tak dapat A - tu sudah berakhirnya dunia kecemerlangan mereka....

kita fikirkan.

GBSM berkata...

salam...
Setuju kah anda, murid zaman sekrang ni kurang kreatif dan menonjolkan bakat terpedam kerana gurunya tidak kreatif, kurang mahu mencuba?. Dimana harus diperbetulkan?

- jinggo - berkata...

cgu GBSM..

cgu cukup dibekalkan dengan ilmu - sistem ' pemerintahan ' setempat kadang2 menhalang cgu bergerak diluar skop....
ada yang nak buat macam2..
tapi sistem setempat....

saya percaya kepada potensi pelajar - guru2 tersedia hebat - sistem mungkin....

ini sekadar pandangan..

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

tiap makhluk ada bakat tersendiri.. cuma kadang kita tak sedar.. @pun kita sengaja buat2 tak sedar.. susah la cmtue.. sy pun kadang tak sedar.. tp bl baca n3 nie.. bnyak yg sy belajar... klu macam tue kn asah bakat lg.. betul.. semua kena ada tindakan.. br mnjadi..

Aina Athirah berkata...

adakah unta yang mempunyai dua bonggol tahan lebih lama tanpa makanan berbanding satu bonggol?

Eco Kid Adventure on Facebook