Jumaat, 4 September 2009

tukar janji kepada komitmen

apakah perbezaan di antara janji dan komitmen ?
janji adalah kenyataan dari niat.
komitmen pula adalah janji yang akan ditunaikan.
KOMITMEN LAHIR DARI PERLAKU-BAIK DAN MENGHASILKAN KEYAKINAN.
bayangkan dalam dunia ini ini kalau tidak seorang pun mempunyai komitmen diantara satu sama yang lain ?
apa akan terjadi kepada
sepasang suami isteri
majikan pekerja
ibubapa dan anak2
murid2 dan guru2
rakyat dan negara
kekasih kepada kepada
perhubungan yang tiada komitmen adalah rapuh dan tidak bererti.
ianya hanya kesenangan peribadi dan bersifat sementara.
DAN SAYA PERCAYA
diatas segala tindakan adalah komitmen yang pastinya akan datang beriring dengan disiplin.

10 ulasan:

maiyah berkata...

saya setuju, komitmen lahir dari perilaku baik dan menghasilkan keyakinan sebab mmg kalo perilaku kurang baik takde apa.. kosong.. yg ada hanya tindakbalas yg buruk

ONE ZABA berkata...

wah, hari je dah 3 kali aku ni menyampuk kat sini. aku ni, nak masuk cerita baru 3 hari satu pun payah. kerkial-kial nak karang cerita untuk dikongsikan.

tahniah la wak jinggo...sehari boleh 3 cerita untuk dikongsikan. aku ni pakat nyampuk je boleh la.

- jinggo - berkata...

maiyah

saya percaya kepada perkataan tu - komitmen bermadsud kesanggupan keluar dari zon selesa - sanggupkan kita membakar sampan - komitmen adalah ksedian untuk keluar zon...

- jinggo - berkata...

cgu one

ini nikmatnya orang bercuti.
azam - nak mengambihkan banyak buku - ini komitmen namanya.
sebab - kita memberi dan menerima.....

semuga orang2 yang bersama ' jinggo ' nanti akan berkongsi.....
SK Convent Comeron akan turun lagi dengan pasukan yg lebih ramai...

komitmen Puan Sofia tu..

mountdweller berkata...

Salam sdr. jinggo

Benar sekali kata-kata sdr. Teruskan berbakti untuk anak bangsa dan saya percaya itulah komitmen saudara. Insya Allah saudara akan diberkati

~Insan Biasa~ berkata...

jangan menyatakan janji kalau merasakan janji itu tidak dapat untuk ditunaikan...

- jinggo - berkata...

tuan ..

saya melihat kronologi perjalanan jinggo......
ada perkataan komitmen disitu..
ha..
puji diri sendiri.

yang baik tak salah kut.

semuga kita sama2 dipermudahkan untuk mengerjakan ilmu Allah ini untuk dijadikan media perantara..

- jinggo - berkata...

cgu anis

mendalam tu..
mari kita sama2 tafsirkan..
ha...
ha..

Naffz' see berkata...

Semua orang berkata mengenai komitmen ..sebenarnya kedua-duanya penting. janji itu pun sesuatu yang perlu di utamakan..kerana jika janji kita pada orang lain apatah pada diri sendiri di mungkiri..keyakinan, kepercayaan dan harga diri serta komitmen kita pasti meningkat dan hubungan kita dengan org lain apatah lagi dengan diri sendiri dan dgn org yg di sayangi akan bertambah erat. Namun, jika janji dgn diri sendiri dan org lain di mungkiri..semua keyakinan, kepercayaan, harga diri dan komitmen akan jatuh..secara tidak langsung hubungan diri sendiri dgn org lain malah dgn org yg di sayangi di sekeliling kita mungkin menjadi renggang. walau komitment 100%, 0 tindakan..
kejayaan mungkin hanya separuh jalan!

- jinggo - berkata...

Naff.
kita pernah mengajar topik ni di bawah CB.
komitmen - sebab kepentingan menjadi kita lebh baik.
terima kasih kerana perkongsian yg amat2 bernas...

terima kasih cgu

Eco Kid Adventure on Facebook