Ahad, 27 September 2009

kita berkongsi dan belajar sesuatu....

KUALA LUMPUR: Bimbang dicekup di spa eksklusif atau pusat pelacuran, lelaki kemaruk seks kini cenderung menjadikan rumah yang didiami mereka sebagai pusat operasi untuk melampiaskan nafsu.
Modus operandi golongan terbabit mudah kerana mereka hanya perlu membuat satu panggilan telefon bagi membolehkan mereka menyewa lambakan ‘call girl’ yang diiklankan, sama ada menerusi laman web atau e-mel.
harian metro hari ini.
PENGALAMAN SAYA
dah setahun seorang remaja perempuan berurusan dengan saya.
caranya dia akan miss call mana2 no yang ditambah2...
bila ada return call.
mula berkenalan.
saya kongsikan begini.seorang perempuan muda.belajar di kolej.
ada mak + ayah yang katanya selalu ke luar negara.
DAN DIA SEDIAKAN ' KHIDMAT ' BILA2 MASA.
kami tidak pernah berjumpa
DAN TAK MUNGKIN BERJUMPA
dalam SMS dia mengoda dengan cerita2 panas.tak kira waktu.
dari dia : saya dapat tahu - memang ramai yang macam tu.
mereka ada kumpulan mereka sendiri.
selain dari SMS panas - aksi2 dengan ' sugar daddy ' di masukkan sekali.
MASA ORANG SIBUK NAK BERPUASA BARU2 NI PUN - DIA SEMPAT OFFER KAN DIRI.
BAGAIMANA SAYA MASUK ' JARUM '.
saya menjadi sebahagian dari ' kumpulan ' dia.lelaki yang mencari kehidupan yang macam tu.kadang2 sengaja yang 'lakunkan ' macam2 cerita.
kesannya saya belajar lagi.
PERTAMA
remaja sekarang ( terutamanya KL ) sekarang ramai yang macam ni
KEDUA
mengandung - bukan persoalan : sebab ada kedai di chow kit road yang menawar khidmat - ubat pelancar haid.
KETIGA
semua datang dari famili yang amat2 rapuh
KE EMPAT
gang2 ni amat berani - terlalu berani - tak kira - siapa mangsa.janji duit.
DAN SETERUSNYA
terfikir juga nak pekenalkan diri.
saya bukan macam yang kamu sangkakan.semua yg saya lakunkan semua nya secara kebetulan : terima kasih kerana kita berkongsi dunia gelap yang terlalu ' pekat ' hitam.
MORAL
jagalah persekitaran anak2 kita.kehidupan sosial hari ini terlalu rapuh.amat rapuh.ruang bersosial terlalu terbuka.saya percaya semuanya dtg dari sistem didikan yg terlalu awal.
dari perut seorang ibu.
dari rezeki yang halal disemburkan dari pencarian makayah.
dari persekitaran yang anak2 ni lihat dan dengar
DARI SISTEM AGAMA YG TIDAK SEKADAR PERCAYA TAPI KEPERCAYAAN
saya diberikan satu lagi pengalaman yang berbeza.

20 ulasan:

Pn Kartini berkata...

Salam..
begitu murah maruah ..
demi duit..demi keseronokan ..semuanya tergadai...

Tirana berkata...

Kalau dengar cerita memang menggerunkan. Macam2 benda pelik berlaku sekarang ni. Bimbang bila anak-anak semakin membesar.

maiyah berkata...

mrk nakkan duit n mrk nak enjoy.. dlm fikiran mrk takde sedetik pun rasa takut atau kesal.. mrk akan terus camtu sampai satu saat nanti mungkin dah tua kot mrk akan tahu kesilapan yg memakan diri

- jinggo - berkata...

Pn Kartini

saya amat2 risau..
di Bukit Beruntung ni . banyak rumah kosong - itulah ' hotel2 ' murah..
bila dibawa kepada masyarakat setempat - masing2 tuding jari...

kesian.....
inilah One Malaysia.

- jinggo - berkata...

Puan Tirana

apa yg kita boleh buat.bentuk dahwah macamana kita nak sebarkan....rasanya terlalu rapuh persekitaran remaja hari..

dalam semua hal.
dari soal sayangkan negara hingga ke sayang diri sendiri....

semua macam tak keharuan..

- jinggo - berkata...

puan maiyah..

kadang2 takut nak fikirkan macamana tu...
satunya datang dari sistem yang berpakej..............

Teja berkata...

bukan ke bila kita brgaul dgn org2 sedemikian kita juga akan dicop seperti mereka wp kita tk buat?? lebih baik klu kita menjauhi mereka.... kalau nk menyamar ni mcm ade bahye jugak buatnye tk kuat iman... naya! hehehe...

a kl citizen berkata...

assalammualaikum

menakutkan lebih dari cerita hantu jembalang...

- jinggo - berkata...

cgu teja..

memang bahaya - tergugat iman dibuatnya...
mana tahu dengan ' menyamar ' ini -saya mampu memulihkan seorang insan yg tentunya dia pun tak jadi macam tu.....

- jinggo - berkata...

cgu KL...

cgu mengajar dan mengadap hari2 kelompok remaja macam tu..walaupun bukan semua...
kadang2 risau dan rimas - kita fikirkan dimana mulanya...

semuanya bermula dari mana..
cinta.lelaki + perempuan....
pening...

ari berkata...

Salam.
Pernah melalui zaman remaja yg penuh "hasutan" keseronakan dan juga pelbagai peluang utk melepaskan rasa berontak....
Syukur...jati masih ada walau tak kuat mana..antara faktornya...
1. Kepercayaan dan Doa ibubapa
2. Persekitaran - tempat tinggal
3. Kawan2 (wpun ada diantara kwn2 terlepas.....)
4. Guru- guru prihatin, ada inisiatif utk mendekati pelajarnya.
5. Diri sendiri - Sentiasa ingat Mak Bapa bukan org senang, bukan org2 jahat wpun tidaK berpelajaran tinggi.
6. Diri sendiri - Menahan diri
7. Diri Sendiri - Katakan tidak
8. Diri sendiri - Fikirkan- sekali rosakkan kepercayaan Mak Bapa, sepanjang hayat mereka takkan percaya..
9. Diri sendiri - Tak perlu jauhi rakan bermasalah namun dekati rakan yg membantu menyelesaikan masalah..
10. Diri sendiri - Percaya diri...

Persekitaran remaja dahulu & sekarang MUNGKIN berbeza. Namun ASASNYA sama...asuhan & didikan. Bukankah remaja sekarang "HASIL" drp remaja zaman dahulu / org dewasa zaman sekarang?

zaijb berkata...

cikgu, jgn di layan sgt panggilan tue... lagi di layan lagi seronok lah dia...

ONE ZABA berkata...

suruh je datang rumah..lepas tu upah la dia cuci pinggan.

- jinggo - berkata...

cgu ari..

komen yg menarik
boleh dijadikan nota tambahan - sebab saya yakin pada ilmu + pendidikan...
keiginan untuk berubah bergantung besar kepada persekitaran...

terima kasih

- jinggo - berkata...

zai..

rasanya dari perbualan kami - dia jadi mangsa kut..
macam ada ruang untuk pembaikan.....

- jinggo - berkata...

cgu one

dekat SMS pun dah naik tojang - kalau ajak ke rumah........
he...

GBSM berkata...

salam...
Sememangnya remaja sekarang ni penuh berbeza dgn remaja zaman dulu. Walaupun hakikatnya remaja sekrng 'HASIL' drp remaja dulu yang dah dewasa sekrang..Lihatlah.. remaja digoda dr pelbagai sudut. TV.. TV berbayar..Internet..pendek kata mcm2 sudut. Apa yang penting Ajaran, Didikan, Asuhan, dan Agama yang kuat agar mereka mampu menepis dan menimbangkan.

- jinggo - berkata...

gbSM

Terima kasih kerana komen yg amat2 menarik.
saya yakin kepada perrubahan persekitaran yg kadang2 tidak mampu ditahan.
sebab itu diyakini - filter - seharusnya diterapkan sejak dari kecil ( sistem pendidikan )...

Marzalina berkata...

perkara sebegini sangat menakutkan...saya sangat bersyukur kerana ada ayah yg mendidik kami supaya tidak jd seperti itu.

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo

begitu murah harga maruah diri.. sedangkan itu yang perlu di lindungi.. kerana duit snggup buat apa sj.. malunya saya.. bkn saja malu dng masyarakat... sangat2 malu dng Allah... semoga mereka2 ini di beri hidayah... buka hati mereka kembali ke pangkal jalan...

sy pun pernah dpt video pelik begitu dr lelaki ada.. perempauan pun ada... dunia dah macam2...

Eco Kid Adventure on Facebook