Jumaat, 18 September 2009

Di hari raya - bermaafan lah..

"jika kejahatan di balas kejahatan itu adalah dendam.
jika kebaikan di balas kebaikan itu adalah perkara biasa.
jika kebaikan di balas kejahatan itu adalah zalim.
tapi jika kejahatan di balas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji...
"kata-kata itu sebenarnya tak mempunyai makna untuk menjelaskan perasaan. manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa,
tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan... ""
hidup tak boleh berpandukan perasaan hati yang kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri.
perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dengan baik yang berlandaskan kenyataan..
" hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. ia adalah menguji keteguhan iman seseorang. malangnya bagi mereka yang hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan "
DARI JINGGO
walaupun ada kalaketika kita tidak pernah bermaafan disepanjang perhubungan lalu.
mungkin dikala itu kita terperangkap dengan macam2 cerita.
hari ini cerita kita sudah berbeza.
HIDUP TIDAK BOLEH BERPANDU KEPADA PERASAAN SEMATA2

21 ulasan:

Aidil Fadzil berkata...

Salam aidil fitri. Semoga aidil fitri ini memberikan kita harapan dan cita-cita saling bermaafan.

ASYIQ berkata...

Selamat hari raya, maaf zahir batin. Balik kg dh ke ni...kami pula dah nak berangkat balik kuala....seberang sungai aje..hihi.

~Insan Biasa~ berkata...

maaf...kunci bahagia.
namun..memberinya tidak semudah meminta..
kena biasakan diri...
kena jadikan tabiat untuk memberi maaf...errrr...

Pn Kartini berkata...

Salam..
Tiada dendam di jiwa..
kerna ia tiada memberi apa2..
Sering memaafkan walau terluka
kerna ia bisa menenangkan jiwa di sanubari..
&
Begitu jualah harapan agar diri ini dimaafkan..agar ikt ukhwah berkekalan berlandaskan keikhlasan..

Selamat Hari Raya..Semoga Bahagia:)
Maaf Zahir & Batin

maiyah berkata...

salam lebaran.. tapi jgn simpan plak kalo tertekan perasaan ye tak.. biol dibuek nyo :D

a kl citizen berkata...

assalammualaikum

selamat beraya
maaf zahir batin

zaijb berkata...

yer hidup tak boeh berpandukan pada perasaan semata2... mohon maaf zahir batin... aku hanya insan biasa...

- jinggo - berkata...

saudara adil..

terima kasih kerana kita berurusan....

- jinggo - berkata...

cgu asyik..

dah balik kampung..
jangan nakal2..............selamat hari raya

- jinggo - berkata...

cgu anis

menjadi orang pemaaf - tidak salah dimana2 kan

- jinggo - berkata...

pn kartini

ini persoalan karektor..
konsep bermaafan raya - harus dilihat dari sudut lain....

- jinggo - berkata...

puan maiyah

terima kasih.

- jinggo - berkata...

cgu kl..

minta maaf dimana ada yg tidak sempurna diantara kita...

- jinggo - berkata...

zaijb

betul la tu - hidup jangan berpandu pada perasaan semata2..kita fikirkan.

Sifu Mirza berkata...

salam aidil fitri cheggu jinggo & famili...

raya di bukit beruntung yer..

raya tetap raya..

:-)

~Insan Biasa~ berkata...

tidak salah dimana2 ...itu betul...
kesempatan dan peluang...
kita di mana...
-memberi maaf kepada pengambil kesempatan...
-memberi maaf sehingga memberi peluang untuk orang ambil kesempatan..

ok..ok..adakala saya memang keras kepala.

ustazah dyLLa berkata...

selamat berhari raya...sila ambil kad raya diblog sy...hati2 dijalan raya...mai singgah umah...maaf zahir batin...

- jinggo - berkata...

sifu miza..

beraya kat sini..
dimana2 pun raya....
he....

- jinggo - berkata...

cgu anis

nak jadi pemaaf..
jangan keras kepala..
betul tak.

- jinggo - berkata...

ustazah dylla

teman rak balik kg raya ni.....
lepaih tu kut..

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo..

kdng bukan senang nak jadi pemaaf..
tapi apa salahnya.. belajar menjadi seorang pemaaf... kita tak rugi, hati pun senang, tenang dn damai.. menjadi pamaaf... ramai yg akan hadir lg dlm hidup kita.. menambahkan lagi keceriaan, kegembiraan dan kebahagiaan dlm hidup kita.. sematkan dalam hati "jangan ada dendam" tp klu berkecil hati tu.. biasalah manusia punya perasaan...
itu cara saya... org lain??....

Eco Kid Adventure on Facebook