Isnin, 14 September 2009

belajar untuk mencium....


Dan seterusnya kita bercerita - untuk dijadikan panduan untuk meneruskan kehidupan yang tak tahu dimana kesudahnya.Dan tentunya cerita yang menarik untuk di kongsikan adalah - cerita kita - persekitaran kita.
Bernie Siegel membuat satu kajian yg amat menakjubkan - kesan ciuman terhadap 2 sample ( keduanya berkaitan kesan ciuman isteri kepada suami nak pergi kerja )
satunya isteri mencium suami sebelum pergi kerja dan
satunya isteri tak buat apa...
Kesannya didapati suami yang mendapat ciuman - akan berjaya menghindari apa yg di panggil WIL ( wanita idaman lain )
dan yang lebih dasyat hasil kajian tu suami akan lebih bersemangat , berkeyakinan.
Dan begitu jua anak2 yang dihantar kesekolah dengan ciuman seorang ibu. kesannya berbeza....Isteri & ibu -ciuman yang dikatakan tidak boleh dihuraikan dengan kata2.
Ada satu jurnal Psychology of Woman menyatakan
wanita mempunyai kemampuan yang kuat mempertahankan cinta ( dibandingkan dengan lelaki ) dan wanita mempunyai ketahanan yang kuat terhadap tekanan
( dibanding lelaki ).
Dan kajian juga menyatakan dalam zaman sekarang walaupun bilangan janda lebih ramai daripada duda ,
tetapi bilangan lelaki yang curang lebih ramai daripada perempuan
HARI INI MARI KITA BELAJAR MENCIUM.

26 ulasan:

mirae berkata...

ptt pn sy smngt jek nk blaja mse kecik2 dulu sbb sblm nk pgi skolah,salam mak ayah cium sekali,mak ngan ayah pn cium kte..mse dok hostel pn msih lg ingt ciuman mereka buatkn sy nk blaja bersungguh2..kesan ciuman..begitu hebet..sy kne aplikasikn tips dlm ni klu dh kawen nnt supaya laki tu x cari lain..hahaha =p

Ary berkata...

wanita mempunyai kemampuan yang kuat mempertahankan cinta ( dibandingkan dengan lelaki ) dan wanita mempunyai ketahanan yang kuat terhadap tekanan
( dibanding lelaki ). --> setuju...

....tetapi bilangan lelaki yang curang lebih ramai daripada perempuan---> sangat setuju....

p/s: balik nih nak cium mak puas2...

~Insan Biasa~ berkata...

alamak tak reti nak komen.
dua2(suami/isteri & ibu/anak) jenis ciuman tak pernah rasa...

- jinggo - berkata...

mirae

tips ini untuk yg dalam lingkungan muhrim sahaja - jangan amalkan....
disebab kan nak motivasi yg lebih...dengan orang diluar lingkungan...

ha...ilmu kena diamalkan

- jinggo - berkata...

Ary

betul ke fakta tu - macam boleh dipersoalkan aja........
he..
he..betul-ada fakta2 lain dalam buku rujukan....jinggo.

- jinggo - berkata...

kesian wak anis.

tak apa - ambik ilmu ni - kalau kahwin besok praktikkan...

2_one berkata...

ciuman drp sesorg yg kite syg mampu mmberi kesan yg mndlm.tmbhn pula kita mmerlukan semngat utk melakukan sesuatu..dan sy ingin kongsikan satu lg.kalo xsilap dlm majalh wanita,dia ckp pasangan yg selalu bercium jangka hayat lbh pnjng dan awet muda.ini berdasarkan kajian lah.haa,maybe ank2 yg degil,yg keras kepala kita boleh lembutkan merekadgn belaian dan ciuman yg ikhlas dri seorg ibu/bapa.sy rse kalo ini btl2 dipratikkan amt bahagialah sesuatu hubngn itu baik ibubapa dgn ank,atau suami istri.

Rashid berkata...

Itu baru je ciuman. Belum lagi disertai dengan belaian.. hehe

maiyah berkata...

salam.. haa.. tang nih slalu sy buat sampai ayuni n fizi naik rimas sbb sy mmg geram ngan bebudak nih :D

- jinggo - berkata...

dia ckp pasangan yg selalu bercium jangka hayat lbh pnjng dan awet muda.ini berdasarkan kajian lah.

2 one

satu lagi ilmu baru ni....
saya nak praktik dengan sapa...ha...ha...

- jinggo - berkata...

cgu rasyid

kalau dengan belaian..
masuk rumah balik kut..
tak jadi pergi kerja..........ha..

- jinggo - berkata...

maiyah

macamana tu sampai rimas budak2 tu....ha..
sedang membayangkan...

ONE ZABA berkata...

cerita bab cium mencium ni tanda-tanda raya semakin dekat dah tu. adegan cium-cium tangan akan meriah di pagi raya. tambah la pulak bebudak. cium tangan ada makna tuuu!!!

MaizaC'Joe berkata...

Salam Jinggo..

dlm keluarga saya memang dh biasa cmtu.. ciuman, pelukan, sblm pgi sek dl.. sblm pgi krj.. dng ayah mak.. adik2..
dng suami nanti.. boleh di praktikkan jg.. bagus tue.. sblm suami keluar rumah.. pabila dia di cium.. di belai sekurng-kurngnya dia akn ingat kita sntiasa.. ya ka?? hrp cmtue lar..

"kdng sukar nak percaya.. tp dlm hati bnyaknya.... kepercayaan"

- jinggo - berkata...

hye.cgu one

ada budak - diberi pilihan.
nak masuk rumah ke
nak duit raya..

- jinggo - berkata...

maiza

dengan ilmu yg semakin banyak sekarang - mestyi best unrtuk dipraktikkan..
kadang benda tu kita dah lalui - tapi bila ada kajian kena semakin percaya

zaijb berkata...

menarik nie..
pasni nak cium lahhh...
tp cium emak ngan kucing kat umah tue hehe...

ari berkata...

".........dia ckp pasangan yg selalu bercium jangka hayat lbh pnjng dan awet muda..........."

Cgu, tu la pasal veteran2 Barat masih gagah. Cuba perhatikan pelancong2 Barat yg veteren. Mereka mampu utk melancong merata tempat diusia veteran. Kerana mereka mengamalkan seperti yg dinyatakan. Sentiasa berpegangan tangan - energi 2 insan bersatu --> jadi gagah..

- jinggo - berkata...

zai

terima kasih kerana kita berurusan....
maaf tadi line mati..

- jinggo - berkata...

dan ary

kepada orang kita - melayu - nampak janggal - nanti kalau kahwin boleh lah amalkan....

ZOOL@TOD berkata...

Bahaya isteri cium sebelum pegi kerja. Takut2 si suami terpaksa MC hari tu

- jinggo - berkata...

ha...zool

sebab tu kepada semua isteri - jangan lebih2 nak cium dan salam.....

Pn Kartini berkata...

Salam
Agaknya bila banyaknya sentuhan..ciuman..ia sebagai pemangkin tercetusnya hormon yang boleh menenangkan seseorang...:)

- jinggo - berkata...

PnKartini

munngkin begitu agaknya...
peredaran hormon yg berbeza...
ada buku yang rasa rujuk ni cgu......

nanti kita kongsikan buku tu

Tirana berkata...

Belum kawin, bukan main tak sabar-sabar nak bercium, bila dah kawin, kenapa semakin sukar untuk bercium..hehehe..Syaitan memainkan peranan..

- jinggo - berkata...

ha..puan..

gitulah.
sebab sebelum kahwin semua wangi
dah kahwin.....
semuanya dah tahu...

Eco Kid Adventure on Facebook