Isnin, 7 September 2009

politik dewan exam




KITA LIHAT DENGAN MATA DAN HATI
dan kita buat tafsiran.
dimana kesudahnya politik yang menghalalkan
' pembikinan cara '.
TIDAK ADA SATU YANG BETUL DAN SALAHNYA
keduanya betul pada pada pandangan sendiri
keduanya salah pada pandangan sendiri
YANG MAHU KITA HAKIMI
anak2 orang ni jugalah yang akan duduk di peperiksaan yang tidak dibedakan warna makayah masing2.sekolah yg sama.sistem pendidikan yang sama.kertas ujian yang sama.
keputusan berasaskan tindakan yang sama.
DIHUJUNGNYA
kita membuat penghakiman sendiri.
dimana untung politik menang - kalah
sedangkan satu persatu persoalan lain yang sengaja mahu kita sembunyikan
dari mahu di hebahkan.
betapa teruknya kuanliti anak2 Melayu yang semakin hari semakin jauh dan jauh.
JATIDIRI YANG BOLEH DIPERSOALKAN
keangguhan yang boleh dijadikan satu nilaian semula.
kita kembali nak RAYA lagi.
anak2 kita hanya melihat dan membuat tafsiran sendiri.
dan ada diantara sudah terbentuk satu kepercayaan yang amat2 buruk.
POLITIK DI MEJA EXAM.
yang pasti tidak kepala ada lembu disini.
kami warga pendidik ( sebahagian besarnya ) mungkin semakin risau dengan
kesan dari perubahan persekitaran.keangguhan dan kesombongan semasa menjadi kita - kaum dan bangsa kita semakin jauh tersisir.

9 ulasan:

Che' Pit berkata...

salam jinggo..

semakin ramai org hanya mampu celik mata tapi tidak celik mata hati.. lagi teruk kalau sengaja membutakan mata hati semata2 dikaburi oleh dakyah2 negatif.

matlamat tidak pernah menghalalkan cara.. tapi ramai yg buat2 halal semata2 nak penuhi nafsu rakus, puaskan diri sdiri..

tidak ada yg salah pada diri sdiri selagi mata hati tertutup.. tidak ada yg betul pada org lain selagi minda terkatup rapat..

kuantiti semakin di kejar2.. 20A, berbelas A, tapi kualiti? tak guna mencanang kejayaan andai kepincangan semakin terserlah..

- jinggo - berkata...

kuantiti semakin di kejar2.. 20A, berbelas A, tapi kualiti? tak guna mencanang kejayaan andai kepincangan semakin terserlah..

Che' Pit

semangat - bagus - selagi paksi kita betul.
sebagai warga pendidik kita melihat politik menang - kalah tidak menguntungkan...
saya percaya kepada hasil @ produk yang berteras kan kepada kefahaman terhadap pembinaan EQ + ESQ..

ini yg kita nafikan.
lahirlah genarasi yang hanya tahu berdasarkan apa yg mereka tahu...
nyilu mengenangkan apa seterusnya.

sebab tu che pit - secara praktikalnya saya mengubah ' sistem ' di pusat pendidikan yang saya kendalikan.....

saya tidak percaya kepada konsep memang - kalah.

MaizaC'Joe berkata...

salam jinggo..

sekarang nie ramai yg bijak pandai.. tapi xbleh fikir ke arah yang lebih baik.. suka menyulitkan lagi keadaan. suka huru harakan..

sekarang apa yang di buat bukan berlandaskan perjuangan.. tapi sikap rakus tue.. di tambah pula masing2 tak boleh duduk berbincang.. masing2 kata "dia ja yg betul" abeh cmna tue..

paling kesal..anak2 muda sekarang.. tindakan.. sikap tidak bermoral.. tak suka jangan di hina sebegitu sekali.. semua sama saja..

macam mana nak jadikan pelapis utk teraju negara?? tapi segelintir sahaja kan..

bimbang tengok keadaan sekarang nie.. huh!!

- jinggo - berkata...

maiza..
sesekali gang Puteri UMNO brcakap..

ha - ginilah : itu yg sepatutnya menjadi asas.orang yg ada kuasa sepatutnya melihat : kuasa anak2 muda ni untuk mengubah suasana...

didalam sistem pendidikan nampak seakan tidak sempurna...kenapa tidak digunakan saluran lain...
politik.
yang mendamaikan.
anak2 ini harus dibina sasiahnya...

kena fikirkan.

MaizaC'Joe berkata...

la... pecah rahsia sudaaa... adoii..

- jinggo - berkata...

maiza

tak apa..
saya geram dengan orang politik
kuasa ada
duit ada..
peluang ada macam tak ada...
tak penting...
yang penting - sejauh mana aku boleh menang untuk seterusnya....

maiyah berkata...

salam.. moga kita dalam kesejahteraan

- jinggo - berkata...

dan puan maiyah

semuga kita dipermudahkanNya dalam segala urusan.........

mirae berkata...

hmm.x abes2 isu politik..msing2 slng mnyalhkn antra 1 sama lain..
x ckup isu kuil,isu kpala lembu plak..ap nk jadi agknye malaysia ni..
pelapis yg dhrpkn pn bnyk buat huru-hara dr memberi sumbngan

Eco Kid Adventure on Facebook